Jumaat, 9 Oktober 2015

MAJLIS PERASMIAN HARI PENGELIHATAN SEDUNIA PERINGKAT KEBANGSAAN




Lama betul rasanya tak buat entry berbentuk photo journalism. Semua ini gara-gara kesibukan dengan tugas seharian. Walaupun ada bahan untuk disiarkan, kekangan masa untuk mengarang menyebabkan berita yang ingin disiarkan menjadi basi dan sudah tidak lagi relevan dengan masa. Kerana itulah walaupun pada asalnya blog ini ‘diniatkan’ untuk fotografi, namun akhirnya ia menjadi lebih kepada ulasan-ulasan buku yang dibaca.


Sebelum inipun telah beberapa kali hamba menghadiri majlis yang melibatkan Menteri atau Timbalan Menteri Kesihatan. Namun pada majlis-majlis yang lalu itu tidaklah hamba membawa DSLR hamba, sekadar kamera telefon ataupun kamera p&s sahaja. Tetapi memandangkan Majlis Perasmian Sambutan Hari Pengelihatan Sedunia Peringkat Kebangsaan semalam diadakan di Hospital Shah Alam yang serba baharu, maka hajat hamba adalah lebih untuk mengambil gambar di akwasan hospital itu sendiri. Bukannya apa pada waktu yang lain kamera adalah ‘barangan larangan’ di kawasan hospital. Lagipun ini pertama kali hamba ke hospital ini walaupun telah menjadi warga KKM semenjak 2011 ataupun warga kesihatan negeri Selangor semenjak Januari tahun lalu.

Betapa luasnya ruang lobi hospital.

Ada orang tertido nampak....

Hujan lebat, cuaca sejuk, mata berat....kroooh...

Hospital Shah Alam telahpun mula beroperasi secara tidak rasmi semenjak beberapa hari yang lalu. Memandangkan ia sebuah hospital yang baharu, maka untuk memulakan operasi secara full blast mungkin boleh mengakibatkan berlakunya terencat di mana-mana. Maka wajarlah ia bermula secara slow and steady terlebih dahulu agar perkhidmatan kesihatan yang diberikan dapat berjalan dengan lancer. Untuk makluman buat permulaan ini pesakit yang diterima adalah mereka yang dirujukkan daripada hospital atau klinik kesihatan yang lain. Mereka masih lagi belum menerima kes secara walk in. Mereka yang datang secara walk in  berkemungkinan akan dinasihatkan ke klinik kesihatan seksyen 7 yang terletak bersebelahan. Kes kecemasan juga hanya beroperasi pada waktu siang sahaja.



Bila burung tak mahu terbang, terpaksa la paksa burung keluar sangkar secara 'manual'

Maka acara petang semalam mungkin tidak berjalan seperti yang dirancang. Hujan turun dengan lebatnya dengan kilat sabung menyabung diikuti dentuman guruh. Segalanya bagaikan tidak menjadi. Tayangan montaj lansung tidak boleh dilancarkan, kerana hujan juga acara melepaskan belon dan burung dijalankan di bawah bumbung sahaja. Begitupun burung-burungnya tidak mahu keluar, mungkin kesejukan membuatkan mereka lebih selesa di sangkar hinggakan petugas terpaksa ‘mencekaunya’ seekor demi seekor dan menyerahkannya kepada para VVIP yang kemudiannya melepaskannya. Lawatan ke bas klinik mata bergerak juga dibatalkan memandangkan ia berada di kawasan lapang tidak berbumbung yang tidak membolehkan tetamu untuk merapat kerana hujan yang lebat.



Betul letih YB ni....



Hamba menghadapi sedikit masalah sebenarnya pada ketika permulaan majlis – bateri lampu denyar kamera hamba kehabisan! Hamba pula tidak membawa sebarang bateri tambahan. Mujurlah dalam majlis berkenaan hamba terlihat seorang sahabat yang turut sama menghayun kameranya. Malangnya beliau juga tiada bateri tambahan. Cuma kerana semangat sama-sama teman dalam fotografi, beliau mencabut lampu denyar daripada kameranya dan menyerahkan kepada hamba sementara beliau bergantung sepenuhnya secara manual dengan permainan ISO dan shutter. Terima kasih saudara Zakaria.


Berjalan pulang menuju ke kereta, mentari bersinar terang selepas hujan, amat indah sinarnya tanpa jerebu  yang menghalang. Moga sinar ini berterusan sampai bila-bila.

Ruang menunggu yang luas dan selesa.



Sekali tengok macam hotel pun ada...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...