Sabtu, 21 November 2015

MATA TAK BERHIJAB SIRI 4 : JELMAAN TERAKHIR - Zulkifli Ahmad Idrus



Tajuk buku serta sinopsis di belakang buku terkini oleh saudara Zulkifli ini sememangnya satu tarikan pemasaran yang kreatif oleh pihak pemasaran. Maklumatnya betul, tetapi gaya penyampaiannya seolah memberitahu - 'inilah siri Mata Tak Berhijab yang terakhir, Zulkifli tidak lagi dapat menulisnya kerana satu sebab besar, oleh itu cepatlah membelinya!'. Tapi ini bukanlah sebab hamba membeli buah tangan yang mutakhir ini. Jenis hamba apabila telah selesa dengan seseorang penulis, hamba akan cuba untuk terus mendapatkan hasil karya terbaru mereka. Tetapi sekali hasil tangan mereka mengecewakan hamba, mungkin hamba tidak akan menunggu lagi karya mereka yang selanjutnya.

Membaca keseluruhan isi kandungan buku ini dapat hamba rasakan bahawa tempoh kejadian pengalaman penulis ini amat baharu dan mungkin di antaranya berlaku beberapa bulan sahaja sebelum buku ini berada di pasaran. Cara penulisannya juga ada sedikit kelainan apabila hamba lihat penulis seolah cuba menjawab beberapa soalan yang dikemukakan oleh peminat beliau melalui jalan penceritaan. Contohnya apabila ada yang bertanya tentang penampakan di hospital, beliau menceritakan pengalaman tersebut.

Sejak siri yang pertama lagi sekiranya pembaca meneliti tulisan saudara Zulkifli, kita akan dapati bahawa beliau jujur dalam penulisan. Secara terus terang beliau mengakui bahawa bukan bermakna disebabkan beliau boleh melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar orang lain, maka beliau mempunyai pengetahuan untuk mengubat dan sebagainya. Bahkan beliau berterus terang dalam banyak tempat walaupun biasa melihat penampakan sedemikian, beliau tidak terlepas daripada merasa seram dan 'tidak lalu' untuk melihat penampakan yang mengerikan. Tiada cakap besar, meninggi diri atau sombong. Ia umpama luahan jujur terhadap apa yang berlaku - tidak lebih daripada sekadar perkongsian, di samping pengajaran yang diselit di sana sini.

Kisah pengalaman kali ini berjaya disampaikan dengan baik, dengan bahasa yang mudah dan tidak menyukarkan pembacaan. Walaupun begitu terdapat juga sedikit kesalahan taipan yang pada dasarnya boleh dimaafkan tetapi ada juga yang membawa erti yang lebih buruk. Cotohnya pada muka surat 208 bab Ultimate Kinabalu penulis mencatatkan Pesekutuan Seni Silat Cekak Puaka Hanafi. Perkataan puaka yang sepatutnya ditulis pusaka tentunya membawa perubahan besar dari segi erti dan makna. Lebih-lebih lagi apabila ini merupakan sebuah nama khas tentunya kesilapan kecil ini boleh membawa rasa tidak senang kepada segelintir individu.

Di akhir persembahan buku ini penulis memberikan sebab-sebab beliau tidak mahu melanjutkan siri ini. Tidak ada kena mengena dengan gangguan dan sebagainya tetapi dari sudut pandangan seorang penulis alasan beliau itu boleh diterima. Ia bukan sahaja alasan melibatkan idea tetapi juga dari sudut emosi beliau yang begitu terasa apabila seorang remaja yang tidak diberikan elaun poket oleh bapanya semata-mata kerana membeli buku beliau. Pada orang lain alasan ini mungkin 'biasa-biasa' sahaja tetapi penulis menzahirkan rasa kesal dan terasa seolah-olah beliau yang bersalah. Buat saudara Zul, perkara berkenaan adalah di luar kawalan saudara. Jangan kerana peristiwa itu saudara menggantung pena. Individu berkenaan hanyalah salah seorang peminat saudara yang saya percaya tindakan bapanya adalah yang terbaik pada masa itu di mana bapa berkenaan sahaja yang tahu apa yang sebenarnya terjadi serta apa yang terbaik buat anak beliau. Tentunya ada alasan lain lagi dan pembelian buku saudara hanyalah melengkapkan alasan penarikan elaun poket tersebut. Saudara masih ada ramai lagi peminat yang lain dan mereka telah ketagih dengan karya saudara dan resah menunggukan yang terbaharu!


4 ulasan:

  1. macam mana saya nak pinjam atau sewa atau beli buku ni yer... kalau ade bole contact no ni tak 011 10702894

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba saudara cari penulisnya yang kini menjadi pemilik penerbitan cakcibor.

      Padam
  2. In shaa Allah, MTB 5 akan keluar... Boleh ikuti fb beliau, zulkifli ahmad

    BalasPadam
  3. Salam.
    Berita baik. Preorder untuk novel terbaru dari tuan Zulkifli Ahmad Idrus telah dibuka.

    Tajuk Mata Ketiga terbitan PukatPikat Press bakal keluar awal bulan Mac nanti.

    Boleh hantar pesanan ke nombor whatsapp yang tertera untuk maklumat lanjut.

    http://www.wasap.my/60194897730

    Terima kasih

    BalasPadam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...