Sabtu, 21 November 2015

SUNAN CINTA NAN SAKTI - Ramlee Awang Murshid


Novel ini mula berada di pasaran, secara ekslusif pada Jualan Gudang Karangkraf beberapa minggu yang lalu. Walau bagaimanapun ia hanya muncul 3 hari sebelum acara jualan tersebut melabuhkan tirainya. Hamba pula telah pergi pada hari kedua dan tidak bercadang untuk mengulang pergi walaupun kelab peminat penulis ini telah mengumumkan tarikh jualan serta keberadaan penulis untuk bertemu peminat pada hari berkenaan. Walaupun tempat hamba bertugas tidaklah jauh mana dengan lokasi jualan, tetapi adalah tidak wajar rasanya hendak menginggalkan pejabat semata-mata untuk mendapatkan sebuah buku beserta tandatangan penulisnya. Khabarnya jualan pada hari tersebut 'laku keras' dan habis pada hari yang sama.

Secara kebetulan pada hari esoknya hamba mempunyai temujanji untuk servis kereta yang mana lokasinya juga tidak jauh dari Karangkraf. Memandangkan urusan servis selesai awal, hamba ambil keputusan untuk ke tapak jualan bagi melihat sekiranya masih ada buku ini dijual. Alhamdulillah pada pagi berkenaan pihak Karangkraf telah mengeluarkan stok baru. Hamba capai buku berkenaan, pergi membayar dan terus memandu pulang. Hamba tidak menunggu untuk melihat-lihat buku lain yang dipamerkan. Agak bahaya sekiranya hamba berada lama di situ kerana kaki buku seperti hamba akan sentiasa gatal tangan mencapai dan memasukkan buku ke dalam bakul sehingga penuh. Sedangkan bajet bulanan telah berkurangan dan bulan Disember ini ada pameran lain yang lebih besar lagi.

Sunan Cinta Nan Sakti adalah sambungan kepada Sunan Nanggroe Sang Kembara yang terbit pada tahun lepas. Dalam blog hamba ini, entry Sunan Nanggroe Sang Kembara merupakan entry yang paling popular sehingga hari ini, bukan sahaja mencatatkan hits paling tinggi berbanding keseluruhan entry bahkan mencatatkan hits paling tinggi setiap minggu. Sehingga artikel ini ditulis, ia telah mencatatkan sebanyak 10766 hits dan terus meningkat. Lawatan ke entry ini juga mengatasi lawatan ke lain-lain novel tulisan RAM yang pernah hamba buat. Barangkali ada sesuatu yang peminat RAM cari melalui novel berkenaan.

Menyambung kembali kisah dalam novel sebelumnya, Sunan meneruskan misi untuk menghantar pulang Engku Aminah ke Pagar Ruyung. Malangnya Engku Aminah akhirnya mati di tangan Ratna sang ratu. Kisah kemudiannya berlanjutan dengan Sunan berada dalam tawanan orang kenit bersama dua orang lagi sahabatnya sehinggalah episod pengembaraan menuju ke Pagar Ruyung bagi menyampaikan perkhabaran duka kedudukan Engku Aminah. Bab pengembaraan inilah yang memakan sebahagian besar penceritaan di dalam novel ini dengan pelbagai kisah suka duka pengembaraan terutamanya apabila berhadapan dengan Raja Tambuakar, pemerintah Tanah Mati.

Pengarang melalui novel ini cuba menonjolkan perasaan cinta yang wujud di antara Sunan dan Ratna. Dalam masa yang sama juga kedua-dua penjaga mereka iaitu Wali Sufi bagi diri Sunan dan Maharani Pulau Utara bagi Ratna cuba menyingkirkan perasaan cinta ini atas alasan yang tersendiri. RAM akhirnya menamatkan perasaan cinta ini apabila keduanya tidak dapat lagi mengingati kisah silam antara mereka melalui tindakan berasingan oleh Wali Sufi dan Maharani. Kerana itu dalam novel yang terdahulu (yang juga sebenarnya sekuel kepada novel ini) kelihatan seolah mereka tidak pernah bertemu sebelum ini. 

Secara sampingan, RAM cuba untuk mengembangkan kisah percintaan Megat dan Seroja, asal usul Tanah Mati dan Raja Tambuakar, Nyi Burga Kelara dan Beragas dan beberapa watak lain. Kewujudan watak FongSai Lam hamba liha lebih kepada hendak menyedapkan cerita sahaja. Membaca nama watak ini hamba percaya para peminat kung fu tidak dapat lari daripada mengingati nama Fong Sai Yuk serta nama markas Wong Fei Hung iaitu Po Chi Lam. Apatah lagi watak ini turut mempunyai kepakaran dalam seni mempertahankan diri kung fu serta ubatan tradisi Cina.

Ada juga beberapa perkara kecil yang hamba rasa Ramlee mungkin terlepas pandang atau memang sengaja melakukannya seperti pada mukasurat 36; '...Lelaki yang semakin digulir usia itu pun berhenti di tepian pantai . Melihat-lihat ke arah lautan. Atau lebih tepat lagi ke arah matahari bangkit.....' Watak lelaki berkenaan ketika itu berada di wilayah Melaka dan mengadap ke arah pantai. Apabila kita berada di kawasan pantai barat dan mengadap ke pantai kita akan melihat matahari terbenam dan bukannya bangkit atau terbit. Tetapi hamba tidak tahu sekiranya Ramlee ada maksud lain bagi perkataan matahari bangkit. Tetapi kalau berada di wilayah Aceh dan memandang ke arah Selat Melaka, maka menang harus matahari bangkit dari arah berkenaan, walLahuaalam.

Pada mukasurat 50 apabila melewati dialog "Benar...hambo pun samo!" pada mulanya hamba beranggapan RAM cuba menampilkan dialog watak seseorang dari Pantai Timur. Rupa-rupanya ia adalah watak lelaki Minangkabau. Entahlah, hamba yang berasal dari negeri adat perpatih inipun tidak rasa macam dialog dari sebelah sana. Namun yang ini bukanlah satu kesalahan dalam penulisan. Kalau RAM mengatakan itu dialog watak pedagang Jerman pun ikut suka hati beliaulah.

Kisah dagangan kain Pak Usu yang tidak berapa laku kerana coraknya dianggap outdated walaupun baru sepurnama di pasaran terus membawa hamba kepada kisah Sumpah Orang Minyak oleh P.Ramlee yang turut menampilkan adegan yang lebih kurang serupa. Cuma apabila dalam masa sebulan sahaja kain corak kain berkenaan telah 'basi' kerana telah dimiliki oleh semua wanita di Melaka seolah memberitahu kita dalam jualan yang pertama, kain Pak Usu telah 'laku keras' sehingga rata-rata wanita di Melaka mempunyai koleksi kain bercorak oleh Pak Usu. 

Hamba tidak tahu sama ada ini novel berkenaan Sunan yang terakhir atau masih ada lagi novel berkaitan beliau yang akan keluar. Cuma secara peribadi novel yang mutakhir ini tidaklah sehebat novel-novel Sunan yang lalu. Ramlee telah mengambil risiko (kalau boleh dikatakan risiko) yang tinggi untuk menghasilkan novel prekuel yang pastinya sukar berbanding menghasilkan novel yang membawa kisah-kisah yang kemudian. Namun tidak usah risau dengan pandangan hamba kerana hamba percaya novel ini akan laku dalam jumlah yang besar sama seperti novel-novel RAM sebelum ini.

Hamba mendambakan RAM akan menulis novel yang alirannya sama dengan trilogi Tombiruo Penunggu Rimba serta yang adventurous seperti ADAM dan Hatiku Di Harajuku. Cukuplah dahulu kisah Sunan ini, bagi hamba RAM lebih hebat beraksi dalam novel kisah masa kini.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...