Rabu, 31 Ogos 2016

JUNGLE JOKES - Jaafar Taib



Nama Jaafar Taib mungkin kurang dikenali oleh gnerasi hari ini. Namun bagi peminat dunia kartun tanahair khususnya majalah Gila-Gila, nama ini merupakan sebuah nama besar dalam menghasilkan idea serta lukisan yang  berkualiti.

Walaupun diberikan tajuk Jungle Jokes, bukanlah semua lawaknya berkisarkan hutan walaupun majoritinya berkaitan haiwan. Dan ada sebuah lukisan oleh kartunis Kerengge yang barangkali 'tersesat' termasuk di dalam koleksi ini. Jika diperhatikan, terdapat juga beberapa idea seolah kitar semula. Contohnya sebuah kartun memaparkan adegan dua orang yang sedang menaiki bot di sungai. Tiba-tiba enjin botnya terlanggar sesuatu. Rupa-rupanya ia telah melanggar seekor buaya yang menyebabkan ekornya putus. Kisah seperti ini berulang kembali di tempat lain, cuma kali ini yang berbeza ialah buaya berkenaan terputus muncungnya pula. Begitu juga dengan beberapa kartun lagi seperti pada satu kisah seekor kambing disengat tebuan sehingga habis bengkak satu badannya dan di kartun yang lain, adegan yang hampir serupa cuma yang disengat kali ini adalah seekor lembu pula.

Walau apapun lukisan Jaafar Taib mempunyai kelasnya yang tersendiri. Pewarnaan kartunnya yang dibuat secara manual menggunakan warna air amatlah cantik dan sesuai dijadikan rujukan peminant lukisan. Kalau ingatan hamba tak silap, sewaktu berkunjung ke pejabat Gila-Gila pada awal 1990an dahulu hamba pernah bertemu serta melihat lagenda ini sedang mewarnakan salah satu lukisan Jungle Jokesnya. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...