Rabu, 31 Ogos 2016

YOK NGOGOH NANG PARIT YOK!!


Hari ini 31 Ogos 2016, hari merdeka yang ke 59 tahun. Walaupun diperingkat nasional katanya tahun kemerdekaan ini tidak lagi disebut, tetapi hamba masih suka menyebut bilangan tahun ini dan menganggapnya kemerdekaan seluruh tanah air walaupun ada sesetengah pihak menyatakan kemerdekaan Malaysia lebih muda dari tahun yang dinyatakan kerana pada mereka itu adalah kemerdekaan Malaya. Hamba tidak peduli. Bagi hamba itulah tarikh keramat. Maka apakah sekiranya ada lagi negara yang menyertai Malaysia selepas ini maka tarikh kemerdekaan harus dikira baru? Tak usahlah buang masa memikirkan perihal tarikh yang lain itu. 31 Ogos 1957 itulah tarikh keramat kita semua!

Secara kebetulan orang kampung di kawasan tempat hamba tinggal ini membuat satu acara ngogoh ikan sempena sambutan kemerdekaan tahun ini. Ngogoh itu bahasa orang Jawa di sini. Aktiviti ini kalau di kampung hamba di Nogori sana dipanggil mengoca. Apapun bahasanya, ia membawa kepada satu pengertian yang serupa iaitu acara menangkap ikan beramai-ramai menggunakan tangan. Hamba tak perlu pergi jauh sebab mereka melakukan acara ini di parit seberang jalan rumah hamba sahaja. Hamba malas nak turut serta, hamba cuma nak ambil gambar sahaja. Lagipun senapang hamba nan satu ini telah terlalu lama diam tidak dipanaskan.

Pada malam sebelumnya, urusetia pertandingan telahpun melepaskan sebanyak 200 ekor ikan, dengan beberapa ekor yang mencapai berat melebihi 5 kilo. Parit yang mereka gunakan itu sebenarnya tidaklah bersih pada hamba. Airnya hitam likat, maklumlah di kawasan kampung, parit juga merupakan saliran kumbahan selain daripada aliran mengumpul air hujan. Hamba berdoa agar tidak ada sesiapa yang mendapat penyakit bawaan kuman.

Walaupun demikian, acara yang julung kali diadakan ini menarik ramai penyertaan dari kalangan lelaki, wanita dan juga kanak-kanak. Budak-budak sekolah ini kadang-kadang buat parit ini seperti kolam mandi lagaknya. Ada peserta yang telah berjaya menaikkan ikan-ikan yang besar ini. Bahkan ada juga yang berjaya menaikkan beberapa ekor kura-kura dan seekor anak ular sawa!! Hamba rasa semua orang kampung enjoy melakukan aktiviti ini dan Alhamdulillah tidak ada perkara buruk yang berlaku di sepanjang acara. 















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...