Rabu, 14 Disember 2016

BEKAZON




Bekazon asalnya hanyalah sebuah ruangan atau majalah sisipan dalam APO?. Hilangnya APO? dan Ujang daripada persada dunia kartun tanah air telah membawa kepada kemunculan majalah ini. Walaupun dibarisi oleh kartunis yang rata-ratanya daripada majalah yang telah arah tersebut, Bekazon tampil dengan imej serta konsep yang menarik. Kualiti kertas yang digunakan adalah baik dengan kulit muka yang tebal. Banyak menampilkan mukasurat berwarna, artikel-artikel bersifat infotainment dan human interest serta bersifat interaktif. Beberapa kartun disediakan dengan kod khas yang apabila diimbas (dengan syarat memuatnaik apps nya terlebih dahulu) akan membawa pembaca kepada ruang video ataupun muzik yang berkait dengan kartun yang ditampilkan.

Secara peribadi, nama Bekazon tidak begitu menarik pada telinga hamba. Mujurlah isi kandungannya mantap dan menarik. Cuma ada juga kartun yang nampak macam berunsur KBAT seperti Madah Hypnagogia karya Afique yang lebih banyak hamba baca sambil lalu tanpa memahami isi kandungannya. Lagipun hamba membaca majalah sebegini untuk melegakan kepala otak setelah stress dengan kerja harian. Jikalau majalah tanpil dengan karya yang terpaksa diperah kering otaknya maka tak tercapai matlamat itu.

Setakat entry ini ditulis, telah 5 keluaran Bekazon dikeluarkan. Hamba sendiri telah miss beberapa keluaran awal. Apabila edisi Selamat Tinggal Ujang dan APO? dikeluarkan, hamba menyangka ia hanyalah sebuah isu one off sahaja. Tetapi ia adalah merupakan kelahiran awal Bekazon. Selepas itu hamba tidak tahu bahawa kemudian darinya lahir keluaran yang seterusnya sehinggalah dimaklumkan oleh seorang sahabat yang bekerja di sana. Lagipun agak sukar untuk mencari majalah ini. Jikalau majalah abang-abangnya dahulu amat mudah ditemui di kedai-kedai mamak, setakat ini hamba hanya bertemu dan membeli Bekazon di kedai 7-11 sahaja. Hamba tidak tahu apakah masalah yang sebenarnya, tetapi hamba percaya sekiranya isu pengedaran ini tidak diperluaskan maka tidak hairan sekiranya Bekazon juga akan hilang secara tiba-tiba sepertimana Ujang dan APO?.

Kelansungan majalah ini ditentukan oleh peminatnya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...