Membaca sesebuah karya lama
seperti karya era 50an dan 60an memberi peluang kepada pembaca untuk mengetahui
tentang keadaan masyarakat pada zaman berkenaan, persekitaran serta pemikiran
mereka. Tambahan pula gaya penulisan penulis pada era berkenaan amatlah berbeza
dengan penulis hari ini. Paling jelas adalah tentang gaya Bahasa yang digunakan
di mana pada era yang lalu penggunaan Bahasa Melayu mengikut tatabahasa yang
betul masih dititikberatkan. Berbanding hari ini perkara tersebut dilihat agak
longgar terutamanya kepada penulisan yang menggelarkan karya mereka sebagai
karya alternative apabila dilihat memasukkan banyak slanga serta Bahasa carutan
di dalam penulisan.
Buku ini berkisar kepada
kehidupan sekumpulan pendidik di sebuah madrasah agama. Walaupun tajuk Sayang
Ustazah sayang seolah menonjolkan Ustazah Zamilah sebagai watak utama, tetapi
hamba melihat pembahagian kisah antara watak-watak hampir seimbang antara
kesemuanya terutamanya watak-watak yang ada di madrasah. Watak di madrasah pun
tidaklah ramai sekadar 4 orang ustazah (termasuk Zamilah), 2 orang ustaz serta
seorang pekerja am. Tidaklah diketahui berapa ramai jumlah anak murid yang ada.
Penampilan watak yang tidak banyak ini sebenarnya memudahkan penulis itu
sendiri serta lebih memberikan kefahaman kepada pembaca. Tidak seperti
sebilangan penulis baru hari ini yang kadangkala menampilkan begitu banyak
watak sehingga mengelirukan pembaca dan menjadikan penceritaan tidak seimbang.
Madrasah berkenaan sedang
merancang untuk mencari dana bagi membesarkan bangunan melalui penganjuran
Malam Derma yang mengandungi beberapa persembahan. Tentunya sebilangan
tertanya-tanya kenapa di sekolah agama boleh ada persembahan tarian, bahkan
para ustazahnya juga ada yang tidak sempurna penutupan auratnya sehingga
menampakkan rambut. Namun itulah gambaran masyarakat pada era berkenaan.
Setiap watak digambarkan
mempunyai masalah yang tersendiri:- Zamilah, seorang ustazah muda yang baru nak
mengenal cinta namun dipandang hebat oleh guru besar kerana idea dan pemikirannya;
Ustazah Naemah, guru besar madrasah yang bercita-cita tinggi mahu menyambung
perjuangan pengasas madrasah, mempunyai seorang suami yang lumpuh; Ustazah
Zahirah, mempunyai masalah rumah tangga, sering bergaduh dengan suaminya
seorang penjual ubat sehingga pernah dimasukkan ke hospital; Ustazah Naemah,
walaupun bertugas di madrasah, mempunyai pekerjaan luar dengan menjual kain dan
barangan keperluan – fenomena ini masih berterusan ke hari ini dalam kalangan
pekerja di pejabat sehingga kadangkala kelihatan mereka lebih focus kepada
pekerjaan sampingan berbanding yang hakiki. Hal sedemikian juga yang cuba
ditampilkan melalui watak Naemah ini. Walaupun bergelar ustazah, anak dara
beliau kelihatan bebas dengan suka keluar dan bertukar pasangan. Diburukkan
lagi dengan suami beliau juga yang berperangai sedemikian; Ustaz Lazim
mempunyai isteri yang amat cemburu hasil adu domba dua orang jirannya; dan
Ustaz Jamil yang masih bujang walaupun telah berusia 35 tahun, pernah kecewa
dengan percintaan lama, selalu berbincang dan berbahas dengan Ustaz Lazim dalam
pelbagai perkara, namun tidaklah sampai ke peringkat bermusuhan walaupun perdebatan
keduanya dilihat hangat. Selain itu ada juga watak-watak lain sebagai tempelan
atau penguat cerita.
Tidak semua watak mempunyai ending mereka, ada yang mungkin
ditinggalkan untuk pembaca menekanya. Namun bagi Ustazah Zamilah sendiri
digambarkan bahawa kekasih hatinya akan masuk meminang dalam masa yang
terdekat.
Terima kasih kepada ITBM kerana
mencetak kembali karya-karya klasik ini. Ini kerana cetakan yang asal
berkemungkinan telah tiada. Yang ada pun ‘gila’ dijual dengan harga tinggi atas
nama buku langka!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan