Rabu, 8 Februari 2017

SAYANG USTAZAH SAYANG - Salmi Manja



Membaca sesebuah karya lama seperti karya era 50an dan 60an memberi peluang kepada pembaca untuk mengetahui tentang keadaan masyarakat pada zaman berkenaan, persekitaran serta pemikiran mereka. Tambahan pula gaya penulisan penulis pada era berkenaan amatlah berbeza dengan penulis hari ini. Paling jelas adalah tentang gaya Bahasa yang digunakan di mana pada era yang lalu penggunaan Bahasa Melayu mengikut tatabahasa yang betul masih dititikberatkan. Berbanding hari ini perkara tersebut dilihat agak longgar terutamanya kepada penulisan yang menggelarkan karya mereka sebagai karya alternative apabila dilihat memasukkan banyak slanga serta Bahasa carutan di dalam penulisan.

Buku ini berkisar kepada kehidupan sekumpulan pendidik di sebuah madrasah agama. Walaupun tajuk Sayang Ustazah sayang seolah menonjolkan Ustazah Zamilah sebagai watak utama, tetapi hamba melihat pembahagian kisah antara watak-watak hampir seimbang antara kesemuanya terutamanya watak-watak yang ada di madrasah. Watak di madrasah pun tidaklah ramai sekadar 4 orang ustazah (termasuk Zamilah), 2 orang ustaz serta seorang pekerja am. Tidaklah diketahui berapa ramai jumlah anak murid yang ada. Penampilan watak yang tidak banyak ini sebenarnya memudahkan penulis itu sendiri serta lebih memberikan kefahaman kepada pembaca. Tidak seperti sebilangan penulis baru hari ini yang kadangkala menampilkan begitu banyak watak sehingga mengelirukan pembaca dan menjadikan penceritaan tidak seimbang.

Madrasah berkenaan sedang merancang untuk mencari dana bagi membesarkan bangunan melalui penganjuran Malam Derma yang mengandungi beberapa persembahan. Tentunya sebilangan tertanya-tanya kenapa di sekolah agama boleh ada persembahan tarian, bahkan para ustazahnya juga ada yang tidak sempurna penutupan auratnya sehingga menampakkan rambut. Namun itulah gambaran masyarakat pada era berkenaan.
Setiap watak digambarkan mempunyai masalah yang tersendiri:- Zamilah, seorang ustazah muda yang baru nak mengenal cinta namun dipandang hebat oleh guru besar kerana idea dan pemikirannya; Ustazah Naemah, guru besar madrasah yang bercita-cita tinggi mahu menyambung perjuangan pengasas madrasah, mempunyai seorang suami yang lumpuh; Ustazah Zahirah, mempunyai masalah rumah tangga, sering bergaduh dengan suaminya seorang penjual ubat sehingga pernah dimasukkan ke hospital; Ustazah Naemah, walaupun bertugas di madrasah, mempunyai pekerjaan luar dengan menjual kain dan barangan keperluan – fenomena ini masih berterusan ke hari ini dalam kalangan pekerja di pejabat sehingga kadangkala kelihatan mereka lebih focus kepada pekerjaan sampingan berbanding yang hakiki. Hal sedemikian juga yang cuba ditampilkan melalui watak Naemah ini. Walaupun bergelar ustazah, anak dara beliau kelihatan bebas dengan suka keluar dan bertukar pasangan. Diburukkan lagi dengan suami beliau juga yang berperangai sedemikian; Ustaz Lazim mempunyai isteri yang amat cemburu hasil adu domba dua orang jirannya; dan Ustaz Jamil yang masih bujang walaupun telah berusia 35 tahun, pernah kecewa dengan percintaan lama, selalu berbincang dan berbahas dengan Ustaz Lazim dalam pelbagai perkara, namun tidaklah sampai ke peringkat bermusuhan walaupun perdebatan keduanya dilihat hangat. Selain itu ada juga watak-watak lain sebagai tempelan atau penguat cerita.

Tidak semua watak mempunyai ending mereka, ada yang mungkin ditinggalkan untuk pembaca menekanya. Namun bagi Ustazah Zamilah sendiri digambarkan bahawa kekasih hatinya akan masuk meminang dalam masa yang terdekat.


Terima kasih kepada ITBM kerana mencetak kembali karya-karya klasik ini. Ini kerana cetakan yang asal berkemungkinan telah tiada. Yang ada pun ‘gila’ dijual dengan harga tinggi atas nama buku langka!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...