Isnin, 7 Ogos 2017

FADZIL NOOR DIA GURU DIA KAWAN - Subky Abdul Latif


Hamba rasa tidak banyak buku yang ditulis mengenai salah seorang pemimpin Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang hebat ini. Apatah lagi beliau sendiri tidak meninggalkan sebarang buku (harap betulkan jika hamba tersilap). Buku yang ditulis oleh Subky Latif ini merupakan satu catatan pengalaman beliau sepanjang berdamping dengan Ustaz Fadzil Noor yang telahpun meninggal dunia pada 23 Jun 2002 akibat penyakit jantung. Walaupun penulis menyifatkan buku ini bukanlah satu biografi Ustaz Fadzil, bukan sejarahnya, ajaran atau pemikirannya, namun hamba percaya mahu atau tidak, buku seperti ini pastinya memberikan banyak maklumat perihal yang disebutkan tadi.

Walaupun buku ini merupakan edisi kemaskini daripada terbitan awal di tahun 2003, namun hamba agak sedikit kesal kerana ada banyak kesalahan menaip yang boleh dijumpai termasuk kesalahan menaip bagi tahun. Jika kesalahan menaip pada perkataan sekurang-kurangnya pembaca masih boleh mengagak apa perkataan yang sebenarnya. Tetapi apabila melibatkan tahun tentunya menyukarkan pembaca untuk mengetahui akan tarikh kejadian yang sebenar.

Hamba rasa ini kali pertama hamba membaca kisah almarhum sewaktu kanak-kanak, pendidikan awal serta kisah remaja beliau. Walaupun disentuh secara ringkas namun disusun dengan menarik. Agak teruja membaca bahawa isteri almarhum adalah sepupunya sendiri di mana almarhum sendiri pernah mengasuh beliau. Hajat untuk memperisterikan beliau juga agak memeranjatkan keluarga memandangkan tiada sebarang tanda yang menunjukkan mereka berdua ke arah itu. Mungkin ini hasil didikan orang dahulu yang mementingkan adab sopan di dalam perhubungan keluarga. Hamba percaya almarhum Ustaz dapat melihat kelebihan yang ada di dalam diri bakal isteri beliau, tambahan pula mereka tinggal bersama sejak sekian lama. 

Pembaca turut dibawa menelusuri sejarah pembabitan awal almarhum di dalam politik serta beberapa peristiwa besar yang turut melibatkan almarhum seperti peristiwa Memali, penubuhan GERAK yang menyatukan parti politik pembangkang selepas Anwar Ibrahim ditangkap, penubuhan Muassasah Darul Ulum dan sebagainya. Dalam membicarakan peristiwa-peristiwa ini juga penulis memasukkan pemikiran almarhum seperti calon wanita dalam pilihanraya, pendirian tentang Anwar Ibrahim, pendirian beliau tentang kerjasama dengan parti lain, kepimpinan ulama' dan sebagainya. Walau bagaimanapun seringkali juga penulis mengulang ulang beberapa perkara yang pernah ditulisnya sebelum itu beberapa kali seperti Dato' Abu Bakar Omar yang meminta almarhum pulang ke Kedah bagi membantunya memimpin PAS Kedah.

Buku ini hamba baca bukanlah semata-mata kerana tujuan politik, tetapi ia adalah satu rakaman sejarah buat seorang pemimpin yang mempunyai banyak buah fikiran yang hebat tetapi tidak dicatat. Sepertimana harapan penulis, hamba turut berharap akan ada penulis lain yang akan menulis lagi tentang beliau sekaligus membincangkan mengenai pemikirannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...