Rabu, 16 Ogos 2017

NUJUM PAK BELUKANG - Wan Azlan

Walaupun menjadikan filem Nujum Pak Belalang sebagai asas novel parodi ini, Wan Azlan dilihat tidak terlalu terikat dengan kisah asalnya. Bahkan beliau membawakan sesuatu yang sesuai dengan apa yang berlaku pada hari ini. Kadang-kadang Wan Azlan cuba membawakan plot yang lebih rumit permasalahannya berbanding dengan apa yang dihadapi oleh Pak Belalang sendiri.

Sepertimana filem, Pak Belukang ekkal sebagai seorang yang pemalas, anaknya Belukang seorang yang rajin, tinggal di kampung dengan pertanian berasaskan sungai. Jikalau Pak Belalang masyhur dengan kopi daripada arang hitam, Pak Belukang pula minta dibuatkan Milo dengan Belukang merendamkan bajunya yang penuh diselaputi lumpur bercampur serbuk sabun. Belukang memanggilnya Milo  shake!!

Watak dua orang pencuri yang ditampilkan dalam novel nampaknya lebih bodoh berbanding yang asal. Apabila mereka mencuri sebuah motosikal dan sebuah basikal, mereka tidak menjualnya terus tetapi dileraikan kesemuanya sebelum dibahagi-bahagikan kesemua komponen dan barulah dijual.

Memandangkan kisah dalam novel menggunakan latar masa kini maka tiadalah perseteruan antara dua kerajaan. Sebaliknya perseteruan berlaku antara dua musuh politik iaitu Datuk Kontot dan YB Sumbing. Walaupun Datuk Kontot merupakan ketua bahagian Parti Parang, namun kawasan parlimennya diwakili oleh YB Sumbing yang juga merupakan timbalan beliau. Keadaan ini menjadikan keduanya tidak sebulu hingga mengakibatkan terbahaginya penyokong mereka kepada dua puak. Kumpulan Datuk Kontot digelar Geng Parang Kontot manakala kumpulan YB Sumbing digelar Geng Parang Sumbing. 

Melalui kisah politik ini Wan Azlan mengambil peluang memasukkan beberapa unsur yang sebenarnya pernah berlaku dalam dunia politik tanah air seperti perbalahan antara orang kampung, penyokong satu pihak tidak pergi berziarah kenduri atau kematian pihak yang lain, solat di dua tempat berbeza dan sebagainya. Parti Parang juga diharamkan sehingga membawa kepada penubuhan parti baru, di mana semua ini hamba percaya para pembaca dapat meneka situasi yang sebenarnya. Dan hamba percaya apabila watak seorang peguam bernama Shyful Baukari, para pembaca dengan mudahnya boleh relate watak ini kepada siapa.

Walaupun pada awal novel kelihatan watak Pak Belukang seperti watak utama novel ini, namun apabila tiba di pertengahan khususnya pada cerita perbalahan antara dua seteru politik tadi nampaknya Pak Belukang agak tenggelam sedikit. Walaupun kisah beradu teka teki tetap ada namun Pak Belukang tetap tidak kelihatan berapa menonjol. Malah teka teki Wan Azlan juga tidak berapa menarik berbanding filem asal. Hamba percaya Wan Azlan mungkin pecah kepala untuk memikirkan teka teki baru ini.

Di akhir cerita, kedua musuh politik ini umpama menang jadi arang kalah jadi abu, tiada pihak yang untung. Pak Belukang pula mendapat Seri Ayu sebagai isteri, yang akhirnya diketahui bahawa Seri Ayu bukanlah anak dara YB Sumbing tetapi hanyalah orang gaji dari Lombok!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...