Jumaat, 15 September 2017

Bukan Doktor Gugel - Salah Faham, Mitos & Isu Semasa Dalam Perubatan



Membaca buku ini umpama mendapat hampir kesemua jawapan atas isu-isu yang sering dihidangkan dalam laman web khususnya media sosial. Antaranya adalah persoalan tentang pengambilan vaksin, kenapa doktor sering bertanya soalan yang sama, adakah ubat tertentu mengandungi unsur babi, mandi malam penyebab paru-paru berair dan banyak lagi. Kebanyakan perkara ini maklumatnya umpama turun temurun dan telah sebati dalam jiwa masyarakat awam sehinggakan kebanyakan mereka merasakan maklumat yang mereka ketahui itu adalah betul, sedangkan hal yang sebenarnya, dan berdasarkan kajian saintifik, adalah bersifat sebaliknya.

Kerana itu buku ini menggunakan istilah 'mitos' bagi perkara-perkara tersebut. Tidak dinafikan kepercayaan yang lama berakar umbi ini mungkin berdasarkan pengalaman orang-orang dahulu di mana ketika itu masih belum terdedah dengan perubatan moden. Kerana itu apabila luka besar mereka melarang pesakit memakan telur kerana bimbang luka akan lebih membesar dan lambat sembuh. Sedangkan sebenarnya telur mempunyai kandungan protien yang mempercepatkan penyembuhan. Begitu juga mandi malam yang dipercayai boleh menyebabkan paru-paru berair, sedangkan mandi itu baik kerana dapat membersihkan diri (sekaligus menjauhkan kuman).

Kerana itulah sekumpulan pegawai perubatan, ahli farmasi dan pegawai dietetik cuba menghuraikan perkara ini dalam sebuah buku agar masyarakat akan lebih memahami situasi yang sebenar. Buku ini menggunakan kaedah soal jawab berdasarkan isu yang sering berada di fikiran orang ramai. Para penulisnya hamba percaya telah cuba sedaya upaya mereka menulis buku ini menggunakan bahasa paling mudah untuk difahami orang awam, walaupun ada juga beberapa penjelasan yang mungkin tidak dapat difahami kerana bersifat saintifik. Walau apapun secara keseluruhannya hamba percaya buku ini boleh difahami dengan baik. Selain penggunaan bahasa yang santai, lakaran ilustrasi berbentuk kartun berdialog menjadikan pembaca buku ini tidak terlalu serabut untuk memahami isi kandungannya.

Tidak dinafikan bahawa kita boleh mencari maklumat berkenaan sesuatu penyakit melalui carian Google. Namun tidak semua carian itu boleh memberikan jawapan yang tepat. Ini memandangkan ada artikel yang ditulis oleh orang yang tidak ada ilmu mengenainya, hanya berdasarkan pengalaman ataupun keterangan dengar cakap sahaja bahkan lebih bahaya apabila diada adakan dengan tujuan untuk melariskan jualan sesuatu produk. Perlu difahami bahawa kebanyakan produk kesihatan yang diiklankan di media sosial hanya bergantung kepada testimoni pengguna dan bukannya berasaskan kajian makmal. Testimoni yang dipaparkan itu pula hanya terhad kepada mereka yang berjaya mendapat manfaat daripada produk tersebut. Tiada produk yang memasukkan testimoni daripada pengguna yang tidak mendapat sebarang kesan apatah lagi yang mendapat akibat buruk. Sehubungan itu orang ramai adalah digalakkan untuk mencari atau bertanya daripada mereka yang bertauliah serta yang disahkan oleh pihak berkuasa kesihatan di negara kita. Terlalu mempercayai produk alternatif kerana takut ubat serta rawatan dktor kadangkala boleh membawa kemudaratan dan kadangkala kematian.

Mempunyai 10 buah bab, di mana setiap bab dipecahkan kepada beberapa persoalan berkaitan. Bab kandungannya adalah seperti berikut;

1.     Salah faham berkenaan perkhidmatan kesihatan di klinik dan hospital;

2.     Salah faham dan mitos berkenaan pelbagai penyakit umum;

3.      Salah faham dan mitos berkenaan penyakit kronik (diabetes, hipertensi, hiperkolestrol);

4.      Salah faham dan mitos berkenaankesihatan wanita dan isu penyusuan bayi dan kanak-kanak;

5.      Salah faham dan mitos berkenaan psikiatri dan kesihatan mental;

6.      Salah faham dan mitos berkenaan kesihatan pergigian;

7.      Salah faham dan mitos berkenaan diet dan pemakanan;

8.      Salah faham berkenaan kesihatan dan ibadat;

9.      Salah faham dan mitos berkenaan ubatan dan isu semasa;

10.      Salah faham dan mitos berkenaan vaksinisasi.



1 ulasan:

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...