Khamis, 21 September 2017

NASI DAGANG DAN LAYAN MAGIC




Masa yang singkat di Langkawi memandangkan kunjungan kali ini atas sebab tugas membuatkan hamba terfikir akan satu tempat sahaja - Warung nasi dagang Pak Malau. Agak beruntung kerana ketika ini bukan musim cuti sekolah membuatkan hamba dan rakan-rakan tidak ada masalah untuk mencari tempat duduk. Jika lawatan yang pertama dahulu hamba memilih ikan tongkol sebagai lauk, kali ini daging kerutuk menjadi pilihan.


Memilih meja yang berhadapan bahagian sisi teratak Pak Malau, mengadap kehijauan sawah padi serta panorama gunung ganang menjadikan hidangan tambah menyelerakan. Daging kerutuknya dimasak lembut dan begitu empuk sekali. Segala rencah dan perisanya cukup.



Kali ini hamba ada masa yang lapang untuk merakam persekitaran teratak Pak Malau memandangkan pada lawatan terdahulu, cuaca yang hujan telah membantutkan hasrat. Kali ini cuaca pagi cukup cantik, mentari bersinar dengan langit yang membiru. Teratak ini memang cantik dengan senibina Melayu, tapi kalau tinggal seorang diri sahaja waktu malam mungkin seram juga. Persekitarannya dijaga baik dengan terdapat dua buat pundung dibina berhadapannya.



"Satu magik boleh Pak Malau?" tanya hamba selesai membayar harga makanan.
"Satu aje?"
"Eh, kalau tiga pun boleh", jawab hamba kembali.

Pak Malau pergi mengambil sebuah kotak seumpama saiz sebuah kotak kasut. "Memandangkan orang tak ramai pagi ini, boleh kita buat lebih sikit" Ucap beliau.

Puas hati dapat melihat Pak Malau beraksi hari ini. Lawatan sebelum ini dapat lihat dua persembahan sahaja tapi kali ini dapat lihat lebih. Sambil hamba merakam persembahan Pak Malau dengan kamera telefon, dapat juga hamba melihat sedikit kelalaian beliau yang mendedahkan sedikit rahsia magik beliau. Beliau bahkan bermurah hati berkongsi rahsia beberapa persembahannya sambil berpesan agar rakan tersebut tidak ditunjukkan kepada umum. Jadi tiadalah rakaman beliau yang boleh hamba tunjukkan di sini.

Anda kalau berkunjung ke sini jangan lupa minta beliau buat persembahan!!



Lawatan hamba ke sini dahulu boleh dilihat di sini.

2 ulasan:

  1. Wah.. menarik tempatnya.. Lepas makan boleh tengok magic..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ...tapi nak tengok magik kena minta sendiri dengan Pak Malau tau....

      Padam

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...