Novel ini dicetak semula buat sekian kalinya dengan menampilkan sampul baru yang berupa poster wayang filem dengan tajuk yang serupa. Isi kandungannya tetap serupa dengan yang lama tetapi diberikan penambahan beberapa gambar di sebalik tebir pembikinan filem Tombiruo. Walaupun hamba telah sedia memiliki novel ini tapi hamba membelinya juga bagi memberikan kepada penulisnya walaupun RAM sendiri atau RAMFC tidak pernahpun memberikan sokongan kepada blog ini yang sering memberikan ulasan kepada karya-karya karangan beliau (dan sekaligus menjadi promosi percuma yang boleh melariskan jualan karya beliau).
Tombiruo bagi hamba merupakan salah satu karya terbaik RAM, malah ia boleh hamba katakan lebih baik daripada beberapa novel RAM yang mutakhir. Novel ini lahir sekitar pertengahan tahun 90an. Justeru bagi yang baru pertama kali membacanya, khususnya generasi muda, tentu akan bertemu dengan satu dua perkara yang mungkin ganjil atau baru bagi mereka. antaranya ialah;
# Akhbar Bacaria tempat Wan Suraya bertugas merupakan sebuah akhbar tabloid yang agak popular satu ketika dahulu. Sepertimana lazimnya sifat akhbar tabloid, ia banyak memuatkan kisah-kisah sensasi ataupun hanya kisah biasa tetapi disampaikan dengan gaya sensasi bagi menarik perhatian pembaca. Akhbar berkenaan tidak lagi wujud.
# Wan Suraya membayar dengan duit syiling RM1 bagi membeli setin kola. Syiling emas 1 Ringgit tidak lagi sah diperlakukan sehingga 6 Disember 2005, ianya ditarik balik oleh Bank Negara Malaysia didalam masa 3 bulan bermula daripada 7 September sehingga 6 Disember 2005.
# Teknologi wifi masih belum ada sekitar tahun berkenaan. Kerana itu Wan Suraya sewaktu mahu menghantar berita ke Kuala Lumpur menggunakan sambungan kabel ke wayar telefon.
# Jangan bayangkan telefon bimbit ketika itu adalah seperti smartphone sekarang. Bentuknya mungkin sebesar botol air, atau kalau kecil sedikitpun masih dianggap besar dan tebal berbanding hari ini. Telefon bimbit di awal pengeluarannya juga tiada kemudahan sms. Apabila kemudahan tersebut wujud, pada peringkat awalnya mesej hanya boleh dihantar kepada sesama pengguna yang menggunakan perkhidmatan syarikat yang sama sebelum boleh dihantar kepada penyedia talian perkhidmatan yang lain beberapa tahun kemudiannya.
Untuk entry ini tidaklah hamba berhasrat untuk mengulas tentang novel ini. Hamba akan menumpukan kepada perbandingan dengan filem. Seperti yang pernah hamba tulis pada entry TOMBIRUO : PENUNGGU RIMBA the movie, Menonton filem ini seharusnya tidak boleh dibandingkan dengan naskhah asalnya yang berbentuk novel. Dalam novel penceritaannya lebih rencam, plotnya lebih kompleks, terlalu banyak persoalan dan penuh dengan elemen kejutan. Perbandingan yang akan hamba nukilkan bukanlah satu kritikan sama ada pada novel ataupun filem. Ianya lebih kepada untuk menambahkan keseronokan bagi sesiapa yang belum pernah membaca atau menonton karya ini. Antara yang sempat hamba catatkan ialah;
NOVEL
|
FILEM
|
Rambut Ejim
berwarna kekuning-kuningan
|
Rambut Ejim berwarna hitam
|
Pondolou mati
kerana sakit tua
|
Pondolou Nampak gagah walaupun berusia dan mati dalam satu pertarungan.
|
Ejim mengenakan
kelubung hitam.
|
Tiada sebarang kelubung.
|
Tiada kampung yang
diserang
|
Sebuah kampung diserang
|
Salina dan
Tuan Berham mati dalam satu kemalangan apabila kereta mereka ditimpa kayu
balak. Pemandu mereka terselamat tetapi koma.
|
Salina dan Tuan Berham mati dalam satu kemalangan
apabila kereta mereka terbabas ke dalam gaung. Kesemua mereka mati. Kematian
Salina selepas kemalangan adalah kerana dicekik oleh Juslan.
|
Salina tidak
memakai tudung.
|
Salina telah sedia bertudung.
|
Wan Suraya
merupakan wartawan akhbar Bacaria.
|
Wan Suraya merupakan wartawan penyiaran TV Sinar.
|
Tauke wong
merupakan seorang pembalak dan digambarkan mempunyai susuk yang besar.
|
Wong merupakan seorang ketua keselamatan dan mempunyai susuk yang tegap
|
Sepupu Tuan
Berham yang juga merupakan crook utama bernama Omar.
|
Crooknya bernama Juslan
|
Wan Suraya
hanya datang ke Sabah apabila ditugaskan untuk membuat liputan sukan.
|
Wan Suraya telah sedia ada di Sabah.
|
Nenek Monsiroi
tinggal di kawasan kampung di perbukitan, turut bercucuk tanam.
|
Monsiroi tinggal di dalam hutan dan kelihatan seperti
seorang tukang sihir.
|
Amiruddin
mengetahui bahawa beliau bersaudara dengan Ejim melalui kisah nenek Monsiroi
dan kedua mereka mempunyai tanda lahir berbentuk kutil di belakang cuping
telinga.
|
Amiruddin merasakan beliau ada kaitan dengan Ejim dalam satu
pertarungan apabila melihat Ejim mempunyai satu tanda di lengan yang sama
dengan beliau.
|
Omar juga
merupakan seorang pembunuh dan perogol.
|
Tidak dinyatakan.
|
Ejim tinggal di
pondok di atas tanah.
|
Ejim tinggal di atas ran.
|
Wan Suraya
pernah tinggal dengan keluarga Amiruddin.
|
Tidak dinyatakan, bahkan dalam satu jamuan di rumah
tersebut Wan Suraya hadir tanpa undangan.
|
Kesedihan
Amiruddin kerana kematian isterinya sering ditampilkan.
|
Tidak terlalu focus kepada persoalan tersebut.
|
Baizura dan
Wan Suraya pernah diculik untuk tebusan.
|
Tiada.
|
Tidak
diperincikan pertarungan dengan Omar.
|
Pertarungan dengan Juslan menjadi kemuncak filem.
|
Banyak lagi sebenarnya perbezaan di antara novel dengan filem, bahkan tidak keterlaluan hamba katakan bahawa perbezaannya begitu besar. Seolah filem hanya mengambil premis watak watak dalam novel sahaja untuk menghasilkan kisah baharu. Ia seumpama kisah Superman yang mempunyai banyak versi dan amat berbeza dengan versi asal. Versi kemudian hanya mengambil premis watak Superman sahaja untuk menghasilkan kisah yang baharu.
Dalam novel juga walaupun menggunakan tajuk Tombiruo, watak Ejim/Tombiruo tidaklah begitu menyerlah berbanding Amiruddin dan Wan Suraya. Watak Ejim lebih menyerlah dalam sambungan novel ini. Berbanding dengan filem, watak Ejim menjadi tumpuan utama dan kerap tampil berbanding dua watak utama tadi. Novel juga turut disulami dengan sedikit dakwah bilhal dengan menampilkan watak Amiruddin yang taat beragama, bertahajjud, mendidik anaknya mengaji serta watak Ejim apabila ingin mengetahui lebih lanjut tentang Allah. Perkara ini ditinggalkan lansung di dalam filem.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan