Ahad, 26 Ogos 2018

AKU, KAU, MALAYSIA - Artis-Artis Komik M



Secara kebetulan komik ini hamba baca dalam bulan kemerdekaan, dan hamba pun tidak tahu bahawa komik ini memaparkan kisah-kisah bertemakan kemerdekaan. Teringat hamba akan majalah-majalah kartun tempatan dahulu aku menampilkan isu-isu khas seperti hari raya dan kemerdekaan. Tika itu kartun-kartun mereka akan tampil sarat dengan tema-tema ini. Sekarang ini, walaupun mereka meletakkan tema-tema tertentu untuk sesuatu isu, kadang-kadang kartun yang tampil dengan tema berkenaan tidak seberapa banyaknya. Sekiranya tema tertentu yang dipilih maka sewajarnya kartun bertema tersebut yang menjadi majoriti berbanding kartun bertema biasa.

Terdapat 9 komik daripada sembilan komikus berbeza yang ditampilkan. Justeru kompilasi ini menghidangkan kepelbagaian gaya dan cerita kepada kita. Semuanya sarat dengan tema kemerdekaan. Ada yang dapat dibaca dengan santai tanpa memberatkan kepala dan ada juga yang mengajak kita untuk berfikir. Selepas selesai paparan setiap tajuk ia akan disusuli dengan temuramah bersama komikus tentang idea pembikinan komik mereka beserta pandangan terhadap pengertian merdeka.

Antara kesemuanya hamba tertarik dengan kartun pertama yang muncul iaitu Bendera Aku & Kau, karya Froggypapa. Ia ringkas dan mudah kerana tampil tanpa sebarang dialog. Memaparkan kasih dan cinta rakyat Malaysia terhadap bendera Jalur Gemilang.

Selain daripada komik di atas, tajuk-tajuk lain yang ada ialah:-

- Khalifah Merdeka - Azhar Abdullah;
- Untuk Inikah Perjuangan Kita Dahulu? - Bop;
- Perang Kampung Edisi Merdeka - X Lid;
- Roh Negaraku - Shahrul Akram;
- Meon Edisi Merdeka - Jas;
- Dunia Didi Edisi Merdeka - Ard One;
- Bunga Kebangsaan Bunga Kebanggan; dan
- TWINX Rewrite Prologue - PAC

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...