Khamis, 23 Ogos 2018

BUDAK TAKRAW #2 - Anshari



Komik ini hamba beli secara bundle sebenarnya. Ia dijual secara berikat dengan beberapa komik lain menyebabkan hamba tidak mempunyai/membaca siri #1 dan #3 nya. Dalam siri pertamanya, berdasarkan ringkasan yang ada di permulaan komik dapatlah difahami bahawa ia merupakan permulaan pembentukan sebuah pasukan. Manakala dalam bahagian kedua ini, sebuah pasukan telahpun dapat dibentuk dan gigih mengadakan perlawana persahabatan demi memantapkan pasukan. Walau bagaimanapun mereka tidak mempunya jurulatih tetap sehinggalah pihak sekolah mengadakan seorang jurulatih yang merupakan seorang pengusaha bengkel motosikal yang dikatakan pernah bermain takraw sehingga ke peringkat kebangsan.

Komik ini mempunyai pengaruh manga yang kuat yang mempengaruhi gaya lukisan serta gaya penceritaannya. Walaupun begitu ketika babak perlawanan takraw pengaruh manga itu agak kurang. Ini kerana sekiranya kita melihat komik Jepun, dalam perlawanan sukan sebegini pastinya akan ada gaya-gaya 'mengarut' diiringi dengan gaya luar biasa dan elemen yang mencemaskan. Hamba tidak tahu, mungkin ia ada dalam siri #3 yang tidak/belum hamba baca.

Sejujurnya hamba tidak mengenali nama pelukis ini namun hamba percaya gaya lukisannya yang kemas ini boleh ditingkatkan lagi dengan syarat mempunyai kisah yang padu untuk dipersembahkan kepada khalayak.

Apa khabar Budak Takraw di tahun 2018 ini? Masih 'bernafas' lagikah?


1 ulasan:

  1. Anshari bermula Di GG.. komik JIWANG Then bergeak sndri pun komik JIWANG LUKISAN HATI.. ptu dengan PTS. dua tiga Buku..karya terpenting dia juga Adalah PERMATA LAUT Silan

    BalasPadam

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...