Isnin, 27 Ogos 2018

ORANG KUAT - Alif Firdaus Azis



Orang Kuat adalah salah satu komik yang memaparkan seorang lagi adiwira tempatan. Gelaran Orang Kuat barangkali adalah terjemahan longgar untuk Superman. Dilihat kepada kostum adiwira ini, kelihatannya ada iras pakaian Ultraman tetapi lebih gendut di bahagian perut. Orang Kuat menggunakan lambang 'dilarang merokok' di dadanya.

Komik ini booleh dikatakan sebagai siri pengenalan terhadap adiwira ini. Seperti mana-mana komik atau filem superhero, siri pertama biasanya menampilkan asal usul adiwira tersebut terutamanya punca mereka memperolehi super power. Mungkin kerana ini watak tempatan maka Orang Kuat mendapat sumber kekuatannya daripada sepohon pokok hutan yang tidak diketahui namanya. Yup, sekiranya anda peminat Superman, riwayat hidup mereka lebih kurang sama sahaja dengan sedikit pengubahsuaian. Sekiranya Superman sewaktu kecil sudah boleh mengangkat sebiji trak, Orang kuat pula pada hari lahir sahaja sudah boleh mengangkat seekor lembu.

Dari segi lukisan, persembahannya nampak terlalu amatur. Hamba tidak tahu sekiranya skill pelukis memang sebegitu atau beliau sengaja melukis sedemikian bagi tujuan komik ini. Ini kerana kalau ditinjau dari sudut pandangan sesuatu petak, ia agak baik dan pelbagai walaupun susunan kotaknya agak konvensional. Walaupun begitu karya ini boleh dikatakan lucu dan menghiburkan. Mungkin kerana itu karya ini mendapat sambutan memandangkan naskhah yang hamba baca merupakan cetakan keempat.

Hamba tidak tahu sekiranya karya ini mempunyai sambungannya lagi. Hamba percaya dengan kekuatan humor pelukis, karya ini boleh pergi jauh lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...