Jumaat, 14 Disember 2018

DARI MTV KE MAKKAH, ISLAM MENGILHAMKAN HIDUPKU - Kristiane Backer


Hidayah adalah satu perkara yang mahal dan tidak ternilai harganya. Ini kerana hidayat bukanlah satu barang dagangan buatan manusia yang boleh diperdagangkan. Hidayah adalah milik Allah. Dia memberikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, maka sesungguhnya amat beruntunglah mereka yang dilimpahi akan nikmat tersebut. Justeru sesiapa yang diketuk pintu hatinya untuk menerima anugerah hebat ini maka bukakanlah ia seluas-luasnya dan biarkanlah ia masuk lepas bebas dan terus menghuni taman hati.

Tiada siapa yang menyangka bahawa seorang gadis yang pernah terlibat secara lansung dalam hiburan penuh glamour ini dibukakan pintu hatinya untuk kembali kepada fitrah. Apatah lagi beliau adalah seorang gadis berbangsa Jerman, satu bangsa yang sering memandang serong akan Islam. Perkenalan beliau dengan Imran Khan (bekas pemain kriket antarabangsa dan sekarang perdana menteri pakistan) membawa kepada perkenalan beliau dengan Islam. Agak menarik walaupun mereka ini ber'couple' tetapi ia dijalankan dengan penuh sopan, tidak terlalu exposed terutamanya kepada masyarakat dan media. Hebatnya Imran mengambil kesempatan hubungan ini untuk berbicara tentang Islam dan memberikan penerangan dengan sebaiknya. Kerana itu walaupun pasangan ini tidak 'berjaya' untuk ke peringkat seterusnya, namun benih Islam yang telah disemaikan Imran mulai tumbuh subur dan merendang.

Liku-liku perjalanan menuju Islam Kristiane amat menarik untuk dibaca. Pencarian beliau tentang Islam dibuat secara ilmiah dengan membaca atau bertemu dengan cerdik pandai serta ilmuan Islam. Beliau juga turut menyertai beberapa kumpulan sufi dalam pencarian ini. Hamba agak teruja apabila mendapat maklumat seperti beberapa ilmuan barat yang sebenarnya seorang Muslim dan mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam agama ini seperti Gai Eaton (Sidi Hassan) dan Martin Lings (Sheikh Abu Bakr Sirajuddin). 

Tidak mudah apabila orang yang berasal dari dunia glamour untuk menjadi seorang Muslim. Terlalu banyak cabaran yang beliau hadapi terutamanya daripada keluarga dan masyarakat. Tekanan semakin terasa apabila sewaktu tragedi 911 berlaku, beliau secara kebetulan berada di Amerika menyebabkan beliau terus dipandang serong di khalayak hanya semata-mata kerana beliau seorang Muslim.

Hamba melihat buku ini sebagai sebuah buku ilmiah. Ia lebih banyak membincangkan tentang Islam itu sendiri berbanding kisah glamour beliau sebagai hos MTV yang lebih banyak dibincangkan pada awal buku sahaja. Buku ini bukan sahaja baik untuk bacaan orang Islam tetapi juga kepada bukan Muslim yang mahu memahami agama ini dengan lebih baik. Tambahan pula ia ditulis oleh seorang barat yang bukan Muslim asal justeru akan membincangkan tentang segala persepsi awal, kenyataan yang sebenar serta lain-lain perkara lagi. Membaca buku ini kadangkala membuatkan diri hamba malu sendiri kerana Kristiane kelihatan begitu bersungguh-sungguh dalam mempelajari serta mengamalkan Islam itu. Hamba berdoa agar termasuk golongan yang dipilih Allah untuk menerima hidayah-Nya dan terus berada di dalam pemeliharaan-Nya. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...