Isnin, 22 April 2019

KELOLO - Aloy



Mungkin ini satu-satunya karya Aloy yang terbit dalam sebuah buku khas. Kesemua kartun di dalam buku ini adalah karya baru dan bukannya himpunan karya-karya lama kecuali kartun bertajuk Awang DJ pada kulit belakang yang pernah tersiar di sebuah akhbar tempatan.

Uniknya buku ini ia menumpukan kepada tempat asal Aloy iaitu Batu Kurau aka Tekugho. Bahkan bahasa yang digunakan di dalam karya ini adalah dialek Melayu Pattani yang hamba yakin tidak semua kita memahaminya. Walaupun begitu Aloy ada menyediakan glosari perkataan-perkataan ini untuk rujukan pembaca. 

Kebanyakan kartun di dalam buku ini adalah lukisan loose semuka dan cuma ada satu atau dua sahaja yang melebihi semuka. Semua kartun adalah dalam hitam putih kecuali pada mukasurat kulitnya. Kartun Aloy mempunyai identiti yang tersendiri. Garis pennya kasar dengan watak yang mempunyai mata serta gigi yang besar termasuk watak perempuan. Biasanya lukisan beliau tidak kelihatan terperinci dan latar belakang yang terhad. Mood lukisan dibangkitkan melalui penggunaan shading. Beberapa karikatur terutamanya pemain bolasepak antarabangsa turut diselitkan dalam beberapa kartun beliau.

Buku ini dijual dengan harga RM30 yang hamba rasa agak mahal.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...