Isnin, 22 April 2019

SEARCH: PHENOMENA OF ROCK N ROLL - DuBook Press



Buku ini dicetak dengan kertas yang berkualiti dan banyak dihiasi gambar-gambar ekslusif kumpulan ini. Ia menceritakan perjalanan Search sebagai sebuah kumpulan dari awal hinggalah sekarang. Walaupun kelihatan tebal, sebenarnya tulisan di dalam buku ini tidaklah banyak. Ini bermakna tidak banyak kisah tentang Search yang tercatat sebenarnya. Ia umpama sebuah ringkasan daripada sebuah kisah yang amat panjang. Kerana itu banyak kisah-kisah menarik yang tertinggal seperti dua anggotanya yang pernah dihadapkan ke mahkamah kerana dadah serta kontroversi Amy sewaktu melakonkan satu babak dalam filem Isabella bersama Nia Zulkarnaen. Gaya penulisan pula lebih banyak menggunakan cakap ajuk ataupun verbatim terus daripada anggota Search sendiri.

Sebagai sebuah band yang menghampiri usia 40 tahun tentunya banyak kisah mereka yang tidak diketahui ramai. Apatah lagi para rockers bukanlah seperti artis lain yang suka mencari publisiti dengan kisah-kisah peribadi. Sebenarnya hamba tidak berapa puas membaca apa yang terkandung di dalam buku ini kerana pengkisahannya terlalu ringkas. Hanya gambar-gambar yang dipaparkan sahaja dapat menyejukkan sedikit hati yang kecewa ini. Maklumlah buku ini mahal harganya, bila cerita tak banyak rasa macam tak berbaloi memilikinya.

Search perlu mencari seorang penulis biografi untuk mencatat semula kisah mereka. Ia harus dibuat dengan teliti agar perjalanan hidup kumpulan ini dapat dihayati dengan baik semenjak awal penubuhan, tahun-tahun gemilang hinggalah ke hari ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...