Selasa, 14 Mei 2019

RUMAH IMPIAN CHI 01 - Konami Kanata



Kalau tengah ada masa dan tiada bacaan yang boleh dicapai, komik kanak-kanak pun jadi. Komik kanak-kanak pun tidak ada salah untuk orang dewasa membacanya sebab komik kanak-kanak biasanya memaparkan banyak pengajaran dan tidak menggunakan dialog yang melampau.

Perkataan Chi asalnya adalah satu istilah untuk seorang kanak-kanak bernama Youhei yang merujuk kepada perbuatan membuang air. Ia sama dengan kita apabila berinteraksi dengan kanak-kanak tempatan seperti menggunakan istilah mamam merujuk kepada makan ataupun bubum  yang merujuk kepada tidur. Kucing ini apabila cuba diajar untuk membuang air di tempat yang khusus dengan menggunakan arahan Chi lama-kelamaan menyangka itu adalah panggilan buatnya. maka jadilah nama kucing ini Chi.

Chi sebenarnya seekor kucing yang tersesat dan tidak tahu arah pulang ke rumahnya apabila leka melihat sesuatu ketika berjalan bersama keluarganya. Ditemui oleh sebuah keluarga Encik Yamada tiga beranak. Maka bermulalah episod baru kehidupan Chi. Keluarga berkenaan pula pada mulanya cuba mencarikan orang lain untuk membela Chi memandangkan apartment mereka melarang sebarang haiwan peliharaan.

Namun akhirnya tiada siapa yang dapat membela Chi dan keluarga Yamada semakin sayang pula kepada Chi. Maka komik ini diisi dengan telatah-telatah Chi bersama keluarga Yamada.

Gaya lukisan Konami Kanata adalah ringkas namun kemas. Tidak terlalu banyak dialog yang akan menyukarkan kanak-kanak. Konami tentunya seorang pencinta kucing kerana dapat melukiskan gaya dan tabiat kucing dengan baik sekali.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJANG & APO? BUMPER NEW-STALGIA SANTET

  Fuhhh lain macam edisi kali ini, macam kitab khas sihir pula. Ujang & Apo? bumper new-stalgia kali ini hadir dengan kulit depan yang l...