Khamis, 30 Mei 2019

SAMURAI MELAYU - Hilal Asyraf


Antara perkara pertama yang akan ditemui oleh pembaca sebelum mulanya cerita di dalam novel ini adalah nasihat ikhlas penulis agar mereka membaca terlebih dahulu beberapa novel beliau sebelum ini mengikut turutan bagi pemahaman yang lebih baik. Rasa down juga mulanya. Ini kerana tiada satupun novel-novel yang dinyatakan pernah hamba baca. Hamba tidak mampu nak membeli keseluruhan tajuk-tajuk berkenaan di pesta buku yang lalu memandangkan sebuah sahaja sudah berharga RM30. Keseluruhan siri ini mempunyai 5 buah buku menjadikan ia RM150. Apapun hamba dapat mengikuti novel ini dengan baik walaupun tidak ada bayangan lansung tentang kisah-kisah sebelum ini.

Sebelum novel bermula juga penulis memaparkan ilustrasi senjata-senjata Jepun yang namanya akan kita temui lewat pembacaan. Ilustrasi ini amat baik kerana memberikan pemahaman kepada pembaca. Jadi sekiranya sesuatu senjata disebutkan dalam mana-mana tempat di dalam novel, kita boleh membayangkan rupabentuk dan bagaimana ia digunakan.

Samurai Melayu adalah kisah seorang lelaki yang pernah menyertai organisasi gelap bawah tanah di Jepun namun telahpun bertaubat. Ancaman terhadap keluarga beliau membuatkan dirinya kembali menggunakan senjata. Namun apa yang beliau hadapi sebenarnya bukan sekadar masalah peribadi bahkan telah menjadi isu keselamatan negara. Dalam usaha untuk menyelesaikan permasalahan inilah beliau berjuang dengan dibantu watak-watak daripada novel-novel Hilal Asyraf sebelum ini. Inilah yang penulis novel maksudkan atau mahukan kita membaca novel beliau yang terdahulu agar tidak tertanya-tanya tentang watak-watak yang muncul. Walau bagaimanapun ringkasan ringkas di dalam novel bagi hamba sudah cukup untuk memahami watak-watak yang lain.

Penulis mahu membawa pembaca menyelami watak ataupun keadaan seseorang yang mahu berubah namun terasa agak sukar sehingga tertanya-tanya apakah taubat seseorang hamba itu tidak diterima Allah. Selain itu penulis cuba memperlihatkan ancaman yang datang terhadap ugama yang datang dari luar serta kewajipan untuk mempertahankannya. Pengamalan Islam yang total berjaya melahirkan ummah yang kuat serta bersih serba serbi dalam pentadbiran negara seperti rasuah dan sebagainya. Memandangkan buku ini banyak memaparkan seni budaya Jepun, banyak maklumat baru yang boleh kita fahami khususnya tentang seni bela diri mereka.

Selain watak samurai Melayu yang kita boleh anggap sebagai hero, kita perlu ketahui beberapa watak-watak lain yang ditampilkan adalah hero juga di dalam novel sebelum ini. Jadi novel ini terlalu banyak watak utama yang kadangkala nampak sekali sekala menenggelamkan kepentingan atau keutamaan watak samurai Melayu itu sendiri.

Kulit novel ini agak menarik tetapi modelnya tidak membayangkan susuk tubuh seorang ahli beladiri. Nampak macam peminat K-Pop saja!!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...