Khamis, 27 Jun 2019

DARI TANJUNG MALIM KE KLCC - Fdaus Ahmad



Mula-mula hamba ingatkan ini merupakan sebuah buku motivasi ala-ala Ulu Yam Di Liverpool tapi haram......sikit pun tak menyinggah! Tajuknya menggambarkan penulis yang tinggal di Tanjung Malim berulang alik ke KLCC kerana bekerja! Dan tidaklah pula keseluruhan buku ini menggambarkan kisah perjalanan beliau itu. 

Tetapi jikalau anda stress dan mencari bacaan yang serius serius santai, maka ini adalah bukunya. Kalau tak ada duit nak beli boleh baca sahaja blog beliau memandangkan isi kandungan buku ini diambil daripada blog penulis.

Hamba suka dengan gaya penulisan Fdaus. Beliau bercerita agak santai, mengadun cerita dengan sebaiknya diakhiri dengan ending yang kadangkala tidak dijangkaui pembaca. Maka di sinilah tempat yang akan menyungging senyuman anda. Gaya penulisan beliau juga menyerlahkan kebijaksanaan beliau dalam berlipur lara walaupun kisah yang disampaikan cuma kisah biasa yang kadangkala terjadi juga kepada kita dalam kehidupan seharian. Cuma di satu dua tempat ada juga kata-kata kesat dan carutan yang walaupun kelakar untuk dibaca namun bukan tempatnya untuk bacaan anak bangsa.

Antara semua tulisan beliau hamba menyukai tajuk Story Bas 626. Ia adalah kisah bas yang beliau naiki setiap kali ke Kuala Lumpur dari Tanjung Malim. Story Bas 626 mempunyai dua versi, pertama versi puji-pujian melangit hingga ke kayanagn terhadap bas tersebut yang sebenarnya satu sindiran dan satu lagi yang dinamakan Story Bas 626 versi ugly yang menceritakan kejelekan bas berkenaan. Percayalah ia amat menghiburkan dan satu tulisan yang kadangkala tidak terjangkau dek fikiran akan kelucuannya.

Tulisan Fdaus jikalau muncul di dalam majalah-majalah lawak era 90an pastinya akan menjadi satu aset berharga buat majalah-majalah berkenaan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...