Sabtu, 28 September 2019

BULAN - Tere Liye



Bulan adalam sambungan kepada Bumi daripada penulis yang sama. Andai pada siri yang pertama hamba merasakan umpama sedang melayan Harry Potter, kali ini hamba merasa seperti sedang menonton The Hunger Games! Kalau di buku pertama kita dihidangkan dengan babak-babak pertempuran di dunia klan Bulan, kali ini Raib, Seli dan Ali masuk ke dunia klan Matahari dan terpaksa melibatkan diri dalam pertandingan mencari bunga matahari yang pertama kali mekar pada tahun itu. Walaupun kedengarannya agak mudah, namun cabaran yang dipaparkan amatlah hebat sehingga melibatkan nyawa. Turut serta dalam pemergian mereka ke klan Matahari termasuklah, Av, Cikgu Selena dan Ily anak Ilo yang turut membantu mereka sewaktu petempuran di klan Bulan dahulu. Namun untuk misi pencarian bunga matahari tersebut, hanya Ily yang akan turut bersama mereka.

Penyertaan mereka dalam pertandingan tersebut bukanlah secara kebetulan, tetapi telah dirancang oleh seseorang di dalam klan tersebut bagi membolehkan dia berhubung dengan dunia gelap. Tidak perlu hamba nyatakan siapa dia agar pembacaan anda tidak terganggu dengan spoiler ini.

Mereka melalui pelbagai halangan yang mencabar memandangkan sebelum menemui bunga tersebut, mereka haruslah mencari kesemua petunjuk yang akan membawa mereka ke lokasi bunga itu akan mekar nanti. Ternyata dalam buku ini Tere Liye memperkembangkan lagi kuasa yang dimiliki oleh hero-hero cilik ini. Sesuatu yang tidak disangka adalah apabila tempat berkembangnya bunga itu adalah di perhentian pertama mereka bermalam dan mendapatkan bekalan - kediaman Hana! Dan disitulah nanti terjadinya satu pertempuran besar setelah Raib enggan mengikuti arahan untuk memetik bunga berkenaan apabila mengetahui akibat buruk yang akan berlaku. 

Penngakhiran pertempuran kali inibukanlah satu yang menggembirakan apabila satu watak utamanya telah terkorban. Siapakah dia? Anda perlu membacanya dan hamba katakan bahawa anda tidak akan menyesal membacanya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJANG & APO? BUMPER NEW-STALGIA SANTET

  Fuhhh lain macam edisi kali ini, macam kitab khas sihir pula. Ujang & Apo? bumper new-stalgia kali ini hadir dengan kulit depan yang l...