Jumaat, 6 September 2019

JALAN-JALAN BELAKANG LORONG - IPOH


Sepertimana di Pulau Pinang (dan kebanyakan negeri lain juga) beberapa lorong di Ipoh turut diberikan nafas baru - sama ada mengindahkannya dengan lukisan mural ataupun menghidupkan aktiviti berjual beli terutamanya cenderamata buat pelancong.



Nak mencari lukisan-lkisan ini tidaklah susah. Yang penting anda perlu meletakkan dahulu kenderaan di tempat yang sesuai dan kemudian berjalanlah mencari lukisan-lukisan tersebut. Ia tidak diletakkan bersekali di satu tempat tetapi di beberapa lorong yang berlainan, namun tidaklah terlalu jauh antara satu sama lain. Yang penting aktiviti pencarian lukisan ini jika dilakukan bersama rakan-rakan akan menjadi sesuatu yang amat menyeronokkan sekaligus membakar sedikit kalori daripada aktiviti berjalan tersebut.





Terdapat lukisan yang dilukis atas warna dan keadaan dinding asal yang semulajadi tanpa mengikis cat lama atau membaikpulihnya terlebih dahulu. Tidak dinafikan bahawa ketika melukisnya, pelukis boleh bereksperimen dengan warna semulajadi sehingga menjadikan lukisan tersebut menarik. Namun dengan waktu yang berlalu, lukisan berkenaan telah mula rosak apabila catnya mula terkopek menjadikannya tidak lagi kelihatan sempurna.





Hamba membaca sebuah akhbar Inggeris minggu lalu yang menyatakan bahawa bandar Seremban juga telah mempunyai lukisan muralnya di beberapa lorong. Balik kampung akan datang bolehlah singgah gamaknya!!










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...