Sabtu, 28 September 2019

WANITA TAHANAN REMAN - Sri Diah



Buku ini adalah koleksi himpunan cerpen hasil mata pena Sri Diah. Ia mengandungi sebanyak 28 buah cerpen yang rata-ratanya ditulis sekitar tahun 80-90an. Kerana itu bagi mereka yang tidak biasa membaca cerpen di era berkenaan akan merasakan satu kelainan. Karya para penulis tidak kira novelis atau cerpenis di era berkenaan serta era sebelumnya gemar bermain dengan bahasa. Karya mereka penuh dengan unsur perlambangan terutamanya yang berkaitan dengan alam dan apa yang erada di sekelilingnya. Karya mereka penuh dengan metafora, tidak straight to the point dan kadangkala menuntut pembaca untuk sama berfikir tentang apa yang hendak disampaikan oleh penulis. Ia jauh berbeza dengan karya kebanyakan penulis hari ini yang tulisan mereka berlaku secara ringkas, tidak berselindung dan straight to the point. Walaupun cara ini tidaklah menjadi satu kesalahan tetapi secara tidak lansung menunjukkan penulis ini tidak mahir untuk bermain dengan bahasa. Sudahlah tidak mahir, perkataan yang digunakan juga kadangkala tidak kena pada tempatnya.

Kebanyakan cerpen yang dipaparkan adalah berkait dengan wanita. Ia menggambarkan wanita serta permasalahan mereka di era berkenaan. Justeru membacanya harus bersekali divisualkan di kepala dengan gambaran masyarakat pada ketika itu. Ia adalah era tiadanya telefon bimbit, internet dan komputer riba. Kadangkala permasalah yang dikemukakan tidaklah terlalu kompleks tetapi penulis di dalam penyampaiannya yang gemar bermain dengan bahasa akan membuatkan para pembaca yang tidak biasa dengan gaya penulisan ini merasa bosan dan tidak mustahil juga tidak akan mengkabiskan pembacaan. Namun hamba percaya sekiranya kita adalah pembaca serta peminat karya tanah air, setiap gaya penulis dari era manapun perlulah kita ketahui gaya penulisan mereka dan seterusnya memberikan penambahbaikan kepada karya-karya yang kita sendiri akan lahirkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJANG & APO? BUMPER NEW-STALGIA SANTET

  Fuhhh lain macam edisi kali ini, macam kitab khas sihir pula. Ujang & Apo? bumper new-stalgia kali ini hadir dengan kulit depan yang l...