Jumaat, 4 Oktober 2019

UJANG & APO BUMPER NOSTALGIA MERDEKA

Selepas berjaya menerbitkan UJANG & APO Bumper Nostalgia Raya, Bekazon kembali menerbitkan majalah di atas pula. Susah juga nak cari majalah ini. Bukan susah sebab terlalu laku di pasaran, tetapi tak semua gerai majalah ada menjualnya. Yang ini hamba dapat di sebuah gerai di sebuah hospital di Lembah Kelang.

Jika dalam bumber nostalgia raya yang sememangnya memuatkan kisah-kisah yang berkaitan dengan hari raya, anggapan awal hamba pada majalah ini begitulah juga. Tentunya segala jenis kartun yang berkaitan dengan merdeka. Rupanya tidak. Tidak ada satupun kartun yang bertemakan merdeka kecuali sampul kulitnya. Kenapa jadi begitu? Jikalau tidak boleh saja dinyatakan bahawa bumper ini merupakan pilihan karya-karya terbaik daripada Ujang dan Apo sahaja.

Majalah Bekazon juga dah lama berhenti keluarannya. Nampak gaya macam takkan hidup balik. Menerbitkan semula karya-karya lama mungkin lebih mudah serta menjimatkan berbanding menerbitkan majalah yang baru. Lagipun karya-karya lama dah tak perlu dibayar oleh penerbit. Tapi kita rugi kerana tidak mampu mempertahankan satu produk anak tempatan. Bekazon ada kualiti yang tersendiri. Sayang kalau terkubur begitu sahaja. Lagipun kalau tiada majalah sebegini susahlah para kartunis tiada lagi platform yang baik untuk mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...