Sabtu, 2 November 2019

BINTANG - Tere Liye



Selepas mengetahui rancangan penguasa Klan Bintang yang mahu menghancurkan pasak bumi, Raib, Seli dan Ali kembali semula ke klan berkenaan berkenaan bagi mencari pasak yang dijangka akan dimusnahkan. Jali ini mereka bukan sahaja bertiga tetapi turut disertai Cikgu Selena serta gabungan pahlawan Klan Bulan dan Klan Matahari. Sebelum berkelana Ali terlebih dahulu telah melakukan"homework"nya dan berjaya menyenaraipendek 6 teras bumi yang berkemungkinan bakal dimusnahkan. Jadi tugas mereka adalah untuk mencari di antara enam kedudukan teras tersebut.

Seperti biasa kisah petualangan mereka bukanlah mudah. Untuk ke kawasan teras berkenaan mereka terlebih dahulu terpaksa melintas beberapa kawasan yang ada diantaranya melibatkan pertempuran, cabaran pertukaran musim yang singkat dan lain-lain lagi. Pengembaraan kali ini turut mengorbankan nyawa salah seorang panglima klan yang turut serta.

Dalam buku ini Tere Liye mengambil kesempatan untuk mempromosi bukunya secara tidak lansung apabila menulis bahawa buku petualangan tiga remaja ini diterbitkan di klan Bulan! Ya kita tahu bahawa buku-buku berkenaan tidak lain dan tidak bukan adalah apa yang telah hamba tatap selama ini.

Episod kali ini penting apabila Ali mendapat sarung tangan bumi sepertimana sarung tangan yang dimiliki Raib dan Seli. sarung tangan ini membolehkan Ali menggunakan kuasa beruangnya tanpa perlu bertukar menjadi makhluk berkenaan.

Ternyata mereka harus mengharungi keenam-enam kawasan untuk mengetahui akan kedudukan sebenar teras berkenaan sehingga kawasan terakhir menyebabkan mereka kembali ke kawasan penjara tempat mereka ditahan sebelum ini (sila rujuk novel Matahari). inilah kawasan yang paling sesuai memandangkan tiada orang awam yang bisa memasukinya dan ia dikawal dengan begitu ketat sekali. 

Mengelakkan teras berkenaan daripada dimusnahkan rupanya mempunyai risikonya yang tersendiri. Ia menyebabkan penjara bayangan di bawah bayangan terbuka dan membebaskan Si Tanpa Mahkota yang telah ribuan tahun terpenjara. Kebebasan beliau akan menyebabkan lebih banyak bencana sekiranya tidak dapat dihalang.

Malangnya kisah in bersambung di buku yang akan datang!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...