Sabtu, 2 November 2019

CEROS DAN BATOZAR - Tere Liye



Ceros dan Batozar sepatutnya menjadi buku yang ke-lima dalam siri ini. Tetapi ia dilabelkan sebagai buku ke 4.5! Berkemungkinan kerana kisah di dalamnya agak lari sedikit yakni tidak melibatkan petualang bagi menyelamatkan kemusnahan semua dunia paralel uoleh Si Tanpa Mahkota. Ia masih sebuah kisah petualangan namun umpama kisah selitan dalam siri ini. namun percayalah ia tidak kurang menariknya dibandingkan dengan siri-siri yang lain. Seperti namanya, pengkisahan buku ini terbahagi kepada dua iaitu kisah Ceros dan kisah Batozar.

Sewaktu mengikuti rombongan lawatan sekolah mereka ke sebuah tempat bersejarah, gajet Ali mengesan aktiviti dunia paralel di kawasan tersebut. Menggunakan ILY, mereka mengesan tempat tersebut yang letaknya di bawah bumi. Walaupun lokasi yang dikesan tersebut berada di bawah tapat bersejarah yang mereka lawati, tetapi pintu untuk memasukinya berada nun jauh di tengah lautan.

Kehadiran mereka di kawasan bawah tanah berkenaan telah disambut dengan serangan oleh dua makhluk yang menyerupai badak bercula empat bersaiz rasaksa yang bergelar Ceros. Ternyata pertarungan mereka dengan makhluk ini amat sukar memandangkan mereka tidak datang dengan memakai pakaian klan bulan yang dapat melindungi mereka daripada kecederaan. Satu kebiasaan bagi penulisan tere Liye untuk mendatangkan suasana suspen hingga ke kemuncak, saat hero tidak lagi bisa berbuat apa-apa, tiba-tiba akan berlaku keajaiban atau pertolongan yang tidak diduga.

Secara tiba-tiba mereka dibantu oleh dua orang pemuda yang kemudiannya dikenali dengan nama Nggalaggeran dan Nggalaggeram. Pertukaran malam dan siang di dunia bawah tanah berkenaan amat cepat tidak seperti di dunia atas bumi. Dan apabila tiba waktu malam kesemua mereka diminta untuk tidak berada di luar dan berada di satu tempat. sementara itu kedua pemuda tadi tidak bersama mereka dan berada di tempat lain. Ali si bijaksana dapat membongkarkan rahsia situasi berkenaan dengan mengetahui bahawa kedua pemuda itulah yang menjelma menjadi ceros di malam hari dan berubah kepada bentuk asal di siang hari. kebolehan kedua pemuda berkenaan memanipulasi ruang dan waktu membolehlehkan mereka memulihkan semula kawasan yang telah mereka musnahkan sebelum itu.

Mereka tidak dapat mengawal diri mereka daripada bertukar disebabkan sarung tangan milik mereka telah dicuri oleh Si tanpa Mahkota ribuan tahun dahulu. Justeru mereka mengurung diri mereka di bawah bumi dengan dilitupi teknologi yang membuatkan mereka tidak bisa lolos kecuali jika mempunyai sarung tangan berkenaan. Ali akhirnya mengakui bahawa sarung tangan mereka itu ada pada beliau. Kini masalah untuk pulang telah selkesai apabila kedua pemuda tadi mendapat semula sarung tangan mereka. tapi risiko pada Ali apabila tidak mempunyai sarung tangan tersebut yang menyebabkan beliau boleh bertukar menjadi beruang tanpa kawalan pada bila-bila masa. Justeru bagaimanakah mereka bisa lolos daripada dunia bawah tanah itu?

Batozar adalah satu watak yang digambarkan sebagai seorang penjenayah berbahaya yang terlepas daripada penjara di klan bulan. Ini menyebabkan dunia paralel berada dalam keadaan bahaya. Ternyata Batozar telah lolos ke klan Bumi dan telah ditemui oleh petualang tiga sahabat ini.

Mereka akhirnya berpakat untuk mengintip Batozar bahkan Ali dengan beraninya mendekati serta cuba berbual dengan beliau. Mereka merumuskan Batozar tidak merbahaya dan apa yang beliau mahu hanyalah bantuan Raib untuk memperlihatkan semula wajah isteri dan anaknya yang telah beliau lupai. 

Walaupun Raib apa awalnya gagal menggunakan kebolehan beliau untuk tujuan tersebut, namun akhirnya berhasil menggunakannya apabila gabungan tentera dunia paralel mula mahu memusnahkan Batozar. Raib berjaya memperlihatkan satu 'tayangan video' tentang masa lalu Batozar sekaligus membongkar apa sebenarnya yang berlaku ke atas beliau hingga menyebabkan beliau dipenjarakan.

Namun agak terlewat untuk menahan serangan apabila Batozar dibedil bertalu-talu tanpa beliau kelihatan cuba meloloskan diri. Namun TereLiye memberi satu bayangan bahawa Batozar berkemungkinan tidak mati. Adakah watak berkenaan akan muncul lewat novel Komet?

Ahhh sungguh bosan dengan teka teki ini..ha ha ha...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...