Ahad, 10 November 2019

KOMET - Tere Liye



Tiada siapa yang tahu di mana kedudukan sebenar Klan Komet, hatta daripada bijakpandai di Klan Bulan, Bintang mahupun Matahari. Tetapi Ali melalui sistem 3D yang dibina pada ILY menjangkakan Klan Komet merupakan salah satu pulau yang berada di klan Matahari berdasarkan sebuah puisi dalam sebuah buku lama. 

Mereka hadir di Klan Matahari saat pertandingan akhir pencarian bunga matahari yang pertama kali mekar sedang berlansung. Agak mengejutkan apabila bunga berkenaan akan tumbuh dan mekar di stadium Klan Matahari. Namun Si Tanpa Mahkota turut mengetahui akan dimana keberadaan bunga tersebut telah hadir bersama bala tenteranya yang membawa kepada pertempuran. Beliau telah berjaya membuka portal menuju ke Klan Komet melalui bunga tersebut yang memaksa ketiga-tiga remaja ini - Raib, Seli dan Ali turut menyusup masuk untuk menghalang Si Tanpa Kuasa.

Portal yang dibuka oleh Si Tanpa Mahkota telah membawa mereka ke sebuah pulau. Pengembaraan mereka selanjutnya akan berlanjutan dari satu pulau ke satu pulau yang akhirnya akan mereka ketahui bahawa gugusan kepulauan itu di kenali sebagai komet. Pada setiap pulau yang mereka singgah itu mereka dipertemukan dengan satu individu yang berlainan namun mempunyai wajah yang sama. Kesemua mereka mendakwa merupakan saudara kembar. Ternyata cabaran yang dihadapi oleh tiga sahabat pada buku kali ini begitu mencabar. Mereka bagaikan bertemu dengan lawan yang sama kuat. setiap serangan mereka dapat dibaca dan menyukarkan mereka untuk menumpaskan lawan.

Namun akhirnya mereka ketahui bahawa semua cabaran yang mereka tempuhi itu tidak lebih daripada satu ujian. Hanya mereka yang mempunyai hati yang tulus sahaja yang akan ditunjukkan jalan menuju ke tempat yang mereka hajati - Komet Minor. Dalam pengembaraan mereka ini, mereka ditemani oleh seorang pelaut bernama Max yang telah mereka selamatkan daripada perompak sewaktu dalam perjalanan ke Pulau hari Selasa. Semenjak itu Max rela mengikut mereka, menjadi pengemudi kapal walaupun tidak dibayar walau sesen. Pada mulanya hamba tidak merasakan apa-apa. Tetapi lama kelamaan watak Max ini mula menimbulkan kecurigaan kepada hamba. Tidak mungkin Tere Liye sengaja mewujudkan watak ini sekiranya lansung tidak mempunyai peranan yang besar.

Dalam cabaran terakhir mereka telah ditunjukkan portal bagi menuju ke Komet Minor. Mereka boleh sahaja lolos dengan syarat perlu mmebunuh Pelaut kay dan isterinya Bibi Nay. Mereka boleh membunuh begitu sahaja dengan Pelaut Kay dan isterinya tidak akan melawan. Dan hamba rasa pembaca boleh meneka dengan mudah bahawa remaja-remaja ini tidak sesekali akan membunuh. Ya mereka tidak akan membunuh dan dengan berat hati mahu sahaja pulang ke klan bumi. Cabaran keikhlasan yang terakhir inilah yang membolehkan mereka melalui portal ini menuju ke sebuah pulau yang sebenarnya sebiji benih raksasa yang kedudukannya di lautan selalu sahaja berubah-ubah.

Dan di sinilah baru terserlah watak Max setelah ketiga-tiganya diperangkap dengan jaring perak. Max adalah Si Tanpa Mahkota yang menyamar! Si Tanpa Mahkota pernah mencuba masuk dua ribu tahun dahlu tetapi gagal dalam ujian terakhir kerana tidak mempunyai hati yang ikhlas. Bahkan sebenarnya bukan mudah untuk menumpaskan Pelaut kay dan Bibi Nay yang mempunyai kuasa luar biasa. Kedua orang tua ini walaupun boleh membaca hati Max tetapi membenarkannya masuk memandangkan dia berada bersama dengan kelompok tiga remaja tadi. Inilah muslihat yang digunakan beliau bagi mencapai hajatnya.

Kini tiga remaja itu tidak mampu untuk meloloskan diri dan Si tanpa Mahkota bisa membuat apa sahaja. Dunia paralel berada dalam keadaan bahaya. Dan ketika inilah Tere Liye sekali lagi menoktahkan novelnya memaksa kita untuk membaca di lanjutannya di Komet Minor.

Mencari penghujung sesuatu memang perkara yang melelahkan!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...