Sabtu, 2 November 2019

Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud 2019



Sekali lagi tahun ini hamba dan rakan-rakan menyertai Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud. Istimewa pada tahun ini adalah peserta daripada semua kategori akan berpeluang untuk berlari di atas jambatan baru yang merupakan sebuah jambatan angkat (draw bridge). Seperti tahun lalu juga hamba dan rakan-rakan menumpang tidur di Institut Latihan Kmeenterian Kesihatan Malaysia (Kejururawatan) Kuala Terengganu atas faktor lokasi penginapan dan acara larian adalah bersebelahan. Lagipun pada minggu itu bilik-bilik hotel di sekitar Kuala Terengganu telah penuh yang hamba rasa banyak diduduki oleh peserta larian. seorang sahabat dari Kota Bharu yang hamba terserempak di Pasar Payang mengeluh kerana masih belum mendapat penginapan walaupun hari telah menjelang petang.





Walaupun larian ini dikira berprestij dan khabarnya mendapat tajaan yang banyak, hamba lihat peserta bagai tidak merasai barang tajaan tersebut. Larian yang kecil sekalipun jika disertai, peserta akan mendapat pelbagai barangan daripada penaja. Hamba lihat peserta hanya diberikan roti dan air minuman dalam cawan sahaja setelah tamat larian. Hamba kira urusetia dah banyak untung. Lagipun larian ini peserta perlu membayar sepertimana larian yang lain.






Terdapat acara lain yang turut berlansung di Pantai Batu Buruk. Pameran daripada tiap-tiap daerah di Negeri Terengganu dengan tempat pameran dibina seperti rumah tradisional dengan para pempamernya turut berpakaian umpama orang Melayu zaman dahulu, lengkap bertanjak, bersamping dan bercapal.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...