Rabu, 22 Januari 2020

PARAMEDIC CHARITY TRAIL RUN 2.0 2020



Tuan hamba suka berlari? Ataupun dah lama benar tak berlari? Hamba nak ajak anda semua menyertai satu larian yang akan diadakan pada 4 April 2020 nanti di kawasan sekitar Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Sungai Buloh (ILKKMSB). Di mana pula letaknya ILKKMSB ini dan susahkah nak mencarinya? Tidak susah tuan-tuan. Amatlah mudah untuk ke lokasinya. Institut ini terletak betul-betul bersebelahan Hospital Sungai Buloh di Jalan Hospital. Dan nak ke lokasi ini dari arah lebuhraya PLUS amat mudah. Hanya keluar sahaja di Exit Hospital Sungai Buloh dan anda akan dapat melihat bangunan hospital yang tersergam megah kirakira 300 meter dari pondok tol. Dan disebelah kiri hospitallah letaknya acara larian ini.

Larian ini tidaklah jauh, hanya 5 km sahaja kerana hasratnya adalah bagi tujuan amal. Jarak yang dekat juga adalah untuk menggalakkan lebih banyak penyertaan kerana kita tahu dalam kebiasaan acara larian, peserta bagi acara 10km dan ke atas selalunya tak ramai berbanding 5km. Para peserta akan banyak melalui laluan dalam dan berpeluang melihat keindahan kawasan ini yang terkenal dengan penanaman pokok-pokok bunga. Peserta juga akan melalu satu kawasan warisan iaitu Pusat Kusta Negara yang menjadi penempatan para pesakit kusta zaman dahulu. Tahukah anda disebabkan dahulunya tempat ini bagaikan terasing dari dunia luar, penghuni di sini mempunyai matawang sendiri bahkan turut memiliki panggung wayangnya. Seorang sasterawan terkenal bernama JM Aziz juga pernah menerima rawatan di sini.


Kenapa hamba mengajak tuan puan menyertai larian ini. Larian PCTR ini bukanlah kali pertama diadakan. Ia telah diadakan buat pertama kali pada tahun 2018. Walaupun hanya dianjurkan oleh sebuah kelab sukan yang kecil, namun penganjuran pada kali pertama telah berjaya menarik penyertaan beberapa syarikat besar seperti Milo, Gardenia, Vitagen dan lain-lain. Disebabkan kejayaan kali pertama tersebut, semua syarikat berkenaan kali ini tanpa ragu-ragu bersedia untuk meneruskan penajaan mereka.

Larian ini bersifat amal. Selain daripada mendanai aktiviti yang dijalankan oleh penganjur, kutipan pada PCTR turut disalurkan kepada mereka yang memerlukan khususnya kepada yang berada di sekitar kejiranan ILKKMSB selain daripada staf-staf Institut yang memerlukan bantuan. Salah satu daripada serahan sumbangan telah dilaporkan dalam akhbar Sinar Harian dan anda boleh melihatnya di sini.


Walaupun larian ini bersifat amal, pihak penganjur tidak menjalankannya secara sambil lewa. Berdasarkan pengalaman penganjuran yang pertama di samping pengalaman menyertai berpuluh-puluh larian anjuran orang lain, pelbagai usaha dijalankan untuk memastikan acara ini berjalan dengan baik. Lihat sahaja kepada corak baju dan medal yang akan diterima oleh peserta nanti. Coraknya amat cantik sekali. Bahkan hamba berani mengatakan bahawa ia adalah lebih cantik dan berkualiti berbanding beberapa larian antarabangsa yang pernah hamba serta seperti Larian Antarabangsa Jambatan Sultan Mahmud (LAJSM). Hamba pernah menyertai sebanyak dua edisi LAJSM namun baju mereka tidak dapat menandingi kecantikan baju PCTR 2.0. LAJSM juga walaupun dikhabarkan banyak menerima penajaan, anda boleh tanya kepada peserta apakah yang mereka terima selepas larian selain medal. Tiada goodie bag disediakan oleh mereka (larian tahun 2018 dan 2019). Sudahlah panjang beratur nak mengambil medal, beratur (dan berebut) juga nak mengambil air dan roti. Untuk makluman, godie bag yang diperolehi dalam penganjuran kali pertama dahulu lebih baik isinya daripada apa yang hamba dapat semasa LAJSM. Tak percaya, sila lihat entry hamba tentang LAJSM tahun 2018 di sini dan 2019 di sini bagi melihat design baju larian berkenaan.


Usah berlengah lagi untuk mendaftar. Pendaftaran akan ditutup pada 14 Februari 2020 bagi membolehkan urusetia menguruskan tempahan baju peserta mengikut saiz dan kuantiti yang diberikan. Sekiranya ada pertanyaan, sila hubungi contact person yang tertera pada poster di atas. 

Sokonglah kami. Kami menanti anda 4 April ini!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...