Rabu, 1 Januari 2020

UJANG & APO BUMPER NEW-STALGIA

Gambar kredit Facebook Bekazon

Kalau tak silap hamba ini merupakan bumper ketiga keluaran Bekazon selepas bumper raya dan bumper nostalgia merdeka. Istimewa bumper kali ini pula adalah ianya lebih banyak memuatkan kartun-kartun baharu di samping koleksi-koleksi lama berbanding dia bumper terdahulu yang hanya memuatkan koleksi lama. karya pada mumper kali ini juga benar-benar mengikut tema iaitu nostalgia musim cuti persekolahan. Kalau diingat pada tema bumper merdeka dahulu, nama sahaja merdeka tetapi tiadapun kartun bertema sedemikian.

Hiasan kulit yang dihasilkan oleh Gayour sememangnya amat cantik. Dan cantiknya juga keluaran ini adalah munculnya kembali kartunis-kartunis yang lama menyepi khususnya kartunis cina seperti Aliow, Genesis, Adonis dan Ahblue. Mungkin kerana lamanya tidak muncul, kita dapat melihat gaya lukisan mereka agak berbeza dengan yang dahulu tapi masih mengekalkan mutu lukisan dan idea. Bumper ini turut menghadiahkan kita dengan kalendar khas tahun 2020. Setiap helaiannya pula dihiasi kartun-kartun baru hasil beberapa orang kartunis. Dicetak dengan cantik dan tak sampai hati nak mmebuangnya apabila habis tahun nanti.

Jikalau kehadiran dua bumper sebelum ini agak sukar untuk ditemui di kedai majalah, bumper kali ini hamba lihat mula berada di beberapa kedai buku dan lebih mudah ditemui. Harapnya kedai-kedai buku dan penjual akhbar turut memberikan sokongan mereka terhadap majalah kartun tanahair.

Tapi yang penting sendiri adalah kita sebagai pembaca. Tiadanya sokongan kita (atau lebih tepatnya malasnya kita untuk membaca) akan menyebabkan pupusnya sesebuah penerbitan. Apabila majalah seperti ini tutup, bayangkan apa akan terjadi kepada tenaga karyawan di sebaliknya. Bukan sahaja para pengkarya tetapi turut melibatkan tenaga sokongan di bahagian pengurusan, kewangan dan sumber manusia juga yang lain seperti tukang pembersih pejabat serta para pengedar. Percayalah tidak sama feelnya membaca di atas skrin telefon berbanding memegang sebuah buku atau majalah!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KITAB TAMADUN MONGOL - Amir Asyraf Alwi

  Tidak banyak yang hamba ketahui tentang perkara berkaitan Mongol ini. Barangkali kalau adapun adalah tentang Genghis Khan yang hamba yakin...