Selasa, 4 Februari 2020

TUHAN - Hasrul Rizwan



Di dalam siri pertama trilogi ini, Murtad, watak Joe telahpun dibunuh oleh Akhil dan seterusnya dibuang ke dalam sebuah cenuram. Namun dia belum lagi mati. Seorang profesor yang lari daripada ancaman zombi sambil membawa seorang wanita yang baru diselamatkannya telah menyelamatkan Joe. Namun dia mempunyai rancangan lain untuk Joe dan wanita berkenaan.

Jadi dalam siri kedua ini segalanya adalah mengenai kisah Joe, Joe yang telah mati dibunuh kerana tidak lagi mempunyai pegangan agama dan menjadi seorang atheis. Ketika Joe ditemui, telah berlaku satu wabak yang menyebabkan manusia menjadi zombi. Tidak diterangkan apa yang terjadi selepas itu - bagaimana mereka menyelamatkan diri - apakah yang telah dilakukan oleh profesor berkenaan, kerana selepas itu pembaca terus dibawa ke masa hadapan di sebuah planet bernama Kepler-22B.

Tahun itu ialah 2162 dan Joe dibunuh pada 2013. Ketika sedar, beliau terikat pada sebuah katil dan dapat melarikan diri. Yang menghairankan beliau adalah semua penghuni planet tersebut mempunyai wajap mirip beliau yang hanya dibezakan dengan warna pakaian mereka sahaja. Tiada seorang wanitapun di planet berkenaan. Rupanya Profesor Rahman telahpun mengklonkan Joe sehingga tercipta sebuah tamadun di planet itu. Melalui watak seorang klon yang kemudiannya dinamakan Ben oleh Joe, beliau mula mendapat maklumat sedikit demi sedikit. Oh ya, Joe digelar 'Putera' - ayah kepada seluruh klon di sana!

Well ceritanya panjang. Ia adalah pelarian Joe di planet berkenaan. Lari daripada buruan tentera di abwah pimpinan Borga, lari pula daripada Kubra pemimpin kaum Zabran, konflik dengan Ben yang mula mempunyai perasaan iri setelah Joe berjaya menyelamatkan Sarah - kali pertama makhluk klon melihat rupa wanita, sehinggalah usaha beliau untuk lari dari planet berkenaan menggunakan mesin masa. Semua kisah petualangan Joe itu nantilah yang akan membawa kepada kesedaran beliau bahawa semua yang berlaku itu adalah di atas keizinan Allah.

Apa pula kaitan kisah petualang Joe ini dengan Adam dan Akhil. Memang tiada kaitan. Tetapi kembalinya Joe yang kini berwajah baru mengaitkan kembali beliau dengan kedua beradik ini apabila Adan dan Akhil telah dibunuh. Menggunakan mesin masa, beliau kembali ke belakang - ke tempat dan masa pembunuhan dan seterusnya merakam perbuatan tersebut. Beliau kembara masa ke belakang lagi bagi menyampaikan rakaman tersebut kepada kedua beradik berkenaan. Ya cerita Joe buat hamba tak syok mana. Hamba menantikan kisah kedua beradik kembar ini yang lebih berpijak di dunia sebenar berbanding kisah Joe yang lebih banyak unsur fiksyen masa depan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...