Khamis, 26 Mac 2020

LANUN - Naim Tamdjis


Hoh buat apa kat rumah time perintah kawalan pergerakan (PKP) ni. Rugi amatlah andai masa terbuang begitu sahaja tanpa sebarang aktiviti berfaedah sama ada sendirian ataupun bersama keluarga. Hamba tak boleh duduk rumah. Cuti hamba dibekukan. Hamba perlu bekerja untuk menyelamatkan anda semua. So seperti mana kata-kata kawan-kawan seangkatan yang lain -  we stay at work for you, you stay at home for us!!. Tapi kerja-kerja pun, kalau ada waktu terluang kena pandai guna. Dalam hal membaca, sempatlah khatam buku ini.

Buku ini walaupun mempunyai 242 mukasurat, sebenarnya ia tidaklah tebal sebegitu. Ini memandangkan saiz fontnya yang agar besar selain line spacing yang agak jarang membuatkan buku ini boleh menjadi lebih nipis daripada mukasurat yang dinyatakan. 

Bertajukkan 'Lanun', buku ini sebenarnya memuatkan empat buah cerita iaitu Lanun, Rumah Hantu, Mondou dan Cikgu. Kesemua kisah ini bertemakan seram kecuali Cikgu yang lebih kepada motivasi dan nasihat - walaupun gambar tengkorak terpapar pada permulaan tajuk ini. Kesemua cerita dilakarkan dengan ringkas dan menggunakan bahasa yang mudah - seperti tulisan yang disasarkan kepada golongan awal remaja atau young adults serta plot yang tidak berbelit. Konfliknya juga tidak banyak dan kadang-kadang klimaksnya juga terasa seperti ditamatkan secara mendadak. Kerana itu hamba merasakan gaya penulisan ini seperti disasarkan kepada golongan awal remaja yang kebanyakan buku yang disasarkan kepada mereka biasanya ditulis sebegini bagi menanamkan minat dan menarik mereka untuk membaca.

Kisah Lanun dan Mondou mempunyai talian dengan kisah dan watak dalam novel Koc 13 juga daripada penulis yang sama. Boleh juga dikatakan bahawa Lanun adalah satu spin off  daripada Koc 13. Koc 13 adalah sebuah novel yang menarik dengan pelbagai plot dan konflik. Namun apabila kedua kisah ini dilakar secara ringkas, kepuasan membacanya tidaklah senikmat membaca Koc 13. Ia boleh sahaja berdiri di atas novel sendiri yang berasingan. Cuma apabila membaca Mondou, peminat RAM sudah pasti terimbau dengan Tombiruo!

Begitu juga dengan Rumah Hantu yang nampak menarik tetapi penamatnya umpama mendadak.Setelah Janna pengsan, adegan seterusnya terus anti klimaks apabila Ustaz Zaher telahpun sedia menumpaskan semua entiti jahat yang ada. Pandangan hamba, episod pertarungan itulah yang seharusnya menjadi klimasnya. Di sinilah boleh boleh dilakarkan pelbagai konflik yang boleh membuatkan pembaca terus melekat dengan buku mereka.

Jadi setelah membaca 3 buah kisah seram, Cikgu adalah 'cerita penenang' kerana tidak ada unsur seram di dalamnya. Ia adalah kisah seorang guru yang cuma memulihkan akhlak seorang remaja mengikut cara beliau sendiri. Cikgu adalah kisah yang paling pendek di antara semua kisah yang ada.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...