Isnin, 27 April 2020

FANTASTIK - Hasrul Rizwan



Novel ini anak hamba yang membelinya. Kulit keras edisi terhad PBAKL 2019 bernombor siri 119/350. Di sudut atas di sebelah kanan tercatat dengan font yang halus - untuk pembaca matang, sama seperti trilogi Murtad. Jadi hamba menjangkakan nuansa yang sama - lebih kepada bahasa kasar, carutan dan sebagainya. Tapi membaca Fantastik dan terasa macam berleluasa unsur kelucahan. 

Namun andai diketepikan segala unsur lucah berkenaan (yang hamba rasa sekiranya tidak adapun lansung tak merosakkan cerita. Lagipun perkara yang urban ni memang kena ada carutan dan unsur lucah ke? Kenapa nak ikut cara urban yang tidak bermoral sedangkan kita boleh buat lebih baik daripada itu?) novel ini amat menarik sekali jalan ceritanya. Plotnya berjalan lancar, mudah dengan unsur debaran dan jenaka di sana-sini. Membacanya umpama melihat sebuah tayangan filem aksi.

Membaca sinopsi di kulit belakang serta permulaan cerita, mulanya hamba ingatkan ia adalah sebuah kisah cinta. Takkan Hasrul Rizwan menulis kisah sebegini. Namun permulaan yang nampak jiwang itu kemudiannya berubah menjadi panas sedikit demi sedikit.

Watak Ali kecewa kerana ditinggalkan kekasihnya Anita. Alasan remeh Anita ialah Ali terlalu baik buatnya. Kecewa dengan alasan itu, Ali bertekad untuk menjadi seorang bad boy! Plot perjalanan menjadi bad boy inilah yang paling menarik serta mendebarkan untuk dibaca. Ia cuma berlansung sekitar dua hari sahaja, bermula daripada ditinggalkan kekasih pada malam tahun baru itu, Ali terus bertekad untuk menjadi budak nakal. Beliau mahu mencari minuman keras, perempuan dan sebagainya. Namun usaha-usaha beliau ke arah itulah yang akan menimbulkan pelbagai konflik sehinggalah tiba kepada penghujung apabila beliau mahu membalas dendam kepada bekas teman wanitanya, Anita.

Bermula tersilap memasuki kelab gay, dipukul samseng, duitnya dicuri wanita yang ditolongnya, jiran sebelah rumah Mak Minah dibunuh sehinggalah kepada episod pelariannya yang menemukan Ali dengan Alma yang ketika itu sedang cuba untuk membunuh diri yang kemudiannya menimbulkan lebih banyak peristiwa di luar jangka.

Yup, hamba tidak boleh menceritakan keseluruhannya kerana ini akan mencalarkan mood anda nanti. Tapi percayalah bahawa kisah ini (minus perkatan-perkataan lucahnya) adalah amat menarik sekali.

Anda rasa apa Ali nak buat apabila akhirnya tahu yang Anita bukanlah seorang wanita! malas cerita, pergi beli sendiri di kedai!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...