Sabtu, 11 Julai 2020

LARA WIRANG - Maria Kajiwa


Lara wirang pada pemahaman saya adalah rasa sakit hati kerana malu/diberi malu. Saya percaya ini maksudnya berdasarkan keseluruhan cerita di dalam novel ini. Lagipun penulis tidak menerangkan akan maksudnya di mana-mana tempat di dalam novel ini. Sama ada beliau percaya kita mampu bertutur dalam 16 bahasa asing ataupun tidak mahu kita malas dan mahu kita mencari sendiri sumber yang ada. Mungkin kalau diberi makna harga novel ini akan meningkat sedikit.

Kisahnya simple sahaja - Seorang guru silat merasa tersinggung apabila ditegur oleh seorang ustaz apabila didapati amalan silat beliau mengandungi perkara yang meragukan serta bercampur dengan perkara khurafat. Berikutan itu guru silat yang bernama Salim, menggunakan pelbagai cara menghapuskan Ustaz Muiz. Kisah di dunia nyata itu diselang selikan dengan kisah di alam lain atau lebih tepatnya dunia kegelapan yang berhubung kait dengan amalan Salim.

Walaupun ini cuma satu cereka, hamba secara peribadi akan mengelakkan untuk menulis tentang alam lain yang hamba tidak ketahui. Pengetahuan manusia mengenai alam ghaib amat terbatas. Tidak jelas watak seperti Derani, Zub-Yan, Kaedar, Ghafanzar (sekadar namanya disebut) ini makhluk jenis apa - manusia, jin ataupun syaitan. Penulis membiarkan oembaca tertanya-tanya. Dunia mereka ibarat ruang dunia hantu dalam Space Cop Gaban. Nama Derani adalah nama tempatan berasal daripada Abdul Rani. Ini nama yang baik tetapi diberikan keoada makhluk yang jahat. Nama Salim juga baik maknanya tetapi diberikan kepada seorang crook. Nama yang lain tidaklah hamba tahu akan maknanya.

Novel 8ni sedikit sahaja basa basinya. Kemudian terus diikuti dengan persengketaan Salim dan Ustaz Muiz. Hebat manapun silat Salim daripada perguruan suci giring akan dapat dipatahkan dengan selamba sahaja oleh Ustaz Muiz. Hamba menjangkakan persengketaan mereka akan berpanjangan sehingga ke akhir novel. Tetapi sebenarnya tidak. Salim mati dipertengahan cerita! Ini adalah klimaks sebenar berbanding dengan rentetan cerita selepas ini. Sebab kisah selepas kematian Salim tidaklah begitu mendebarkan hamba.

Selepas kematian Salim, geng dunia luar mula menyasarkan anak Ustaz Muiz yang baru dilahirkan bernama Muhayya. Muhayya berjaya diculik oleh Salwa, anak kepada Salim. Penculikan ini dilakukan Salwa kerana makhluk dunia luar menjanjikan ayahnya dapat pulang sekiranya Muhayya dapat diculik. Ya, Salim memang kembali. Kembali sebagai mayat yang dihanyutkan arus sungai. Pengajaran di sini adalah perjanjian dengan makhluk ghaib adalah satu bentuk penipuan yang merugikan manusia.

Bila Muhayya tiada pelbagai usaha dilakukan Ustaz Muiz untuk mencarinya. Ia akan membawa pembaca sehingga ke alam lain Soace Cop Gaban untuk pertempuran Usta Muiz dan Zub-Yan. Gaduh punya gaduh, Muhayya kena campak pula ke bawah jurang air terjun. Dan selepas itu akan pembaca ketemui lagi kembara Ustaz Muiz ke dunia lain semacam bunian walaupun tidak dijelaskan secara nyata 9leh penulis. Misi Ustaz Muiz selepas kematian Salim hanyalah untuk menyelamatkan serta menjaga Muhayya sahaja. Ini kerana Muhayya dibayangkan sebagai zuriat dari orang soleh yang boleh membahayakan dunia gelap. Pusing juga hamba. Adakah ini anak soleh yang terakhir? Tiadakah lagi insan mulia yang ditakuti makhluk sebegini.

Ya, ia hanya cereka, tapi biarlah sederhana mengikut batas ilmu manusia.

Janganlah kecam, hamba bukan beli percuma!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...