Ahad, 12 Julai 2020

NEBULA - Tere Liye


Sebelum membaca Nebula, anda harus membaca Selena terlebih dahulu. Jika tidak anda mungkin akan tenggelam punca.

Dalam buku sebelum ini, kisah Selena bagaikan tergantung. Rupanya kisah beliau ini sedang disampaikan secara perhubungan rahsia kepada Raib, Seli dan Ali. Selena ketika ini sedang berada dalam tahanan seseorang yang tidak diketahui. Alat perhubungan Selena hanya dapat berhubungan dengan klan bumi setiap 12 jam. Ini menyebabkan ketiga remaja tadi terpaksa menanti beberapa hari untuk Selena menyudahkan ceritanya. Cerita Selena amat penting kerana teka teki mengenai siapa ibu bapa Raib yang membingungkan pembaca sejak buku siri Bumi yang pertama akan terjawab.

Buku Nebula menyambung kembali kisah Selena serta sahabat baiknya Mata dan Tazk di Akademi Bayangan Tingkat Tinggi (ABTT). Mereka yang telahpun menjadi senior belajar lebih banyak perkara serta berlatih bertempur' menggunakan simulasi yang lebih tinggi. Dalam masa yang sama Selena menjalankan kerja-kerja untuk Tamus secara rahsia. Dan serentak itu juga beliau secara sendirian cuba menyelesaikan misteri dari hasil maklumat yang beliau dapatkan untuk Tamus - mencari lokasi klan Nebula dan melakukan petualang bersama Tazk dan Mata.

Walaupun dosen beliau di kuliah seperti Bibi Gill dan Master Ox telah memberi amaran agar tidak sesekali cuba mencari klan berkenaan kerana takut bencana besar akan terjadi, tetapi sebagai remaja yang dilatih sebagai pengintai, tentunya beliau tetap akan melakukannya.

Kesempatan tiba apabila mereka melakukan tugas khidmat masyarakat di Distrik Sungai-Sungai Jauh, dimana mengikut dapatan kajian mereka portal menuju ke klan berkenaan ada di distrik berkenaan.

Yup, hamba ringkaskan cerita mereka dapat memasuki portal berkenaan setelah bertempat hebat dengan Ngeleputur (siapa Ngeleputur, anda perlu baca sendiri). Kedatangan mereka tidak berapa disenangi oleh Lumpu, ketua masyarakat klan Nebula. Ini memandangkan mereka telah hidup aman damai selama 40 ribu tahun tanpa gangguan orang kuar. Kedatangan tiga remaja ini dikhuatiri akan mendatangkan masalah.

Tentunya akan berlaku masalah. Selena yang sebelum ini mempunyai perasaan terhadap Tazk merasa kecewa apabila Tazk sebenarnya lebih menyukai Mata. Meneruskan rancangan sebelum ini, Selena secara diam-diam mencuri Cawan Keabadian dan seterusnya menimbulkan bala yang besar apabila membebaskan kembali raksasa yang telah dipateri di dalam dinding batu. Banyak kematian berlaku walaupun di pengakhiran mereka berjaya meloloskan diri. Dalam hal ini Mata cedera parah kerana mengorbankan diri menggunakan seluruh kuasanya untuk memerangkap kembali semua raksasa yang terlepas. Tazk pula telah hilang semua kuasa tempurnya apabila disedut oleh Lumpu yang amat marah kepada ketiga-tiga remaja berkenaan yang telah merosakkan keseimbangan klan Nebula. Lumpu yang tidak sempat keluar ternyata menyimpan dendam.

Selena, Tazk dan Mata terus lari sehingga ke klan Bumi dan berasimilasi dengan masyarakatnya. Tazk berkahwin dengan Mata dan daripada kedua mereka lahirlah Raib. Mata meninggal selepas melahirkan Raib dan Tazk menghilangkan diri. 

Berbalik ke masa kini, Selena sebenarnya berjaya ditawan' Lumpu. Lumpu akan menjadi masalah besar selepas ini.

Dan memang penulisnya terus menggusarkan pembaca apabila buku ini bersambung lagi!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...