Sabtu, 12 September 2020

RETRO BOLA SEPAK - Jemaah Retro Bola Sepak

Kecuali majalah berkenaan bola sepak, buku berkenaan sukan ini rasanya jarang-jarang ditulis oleh penulis kita. Namun tulisan di buku ini bukanlah satu tulisan khas untuk sebuah buku asalnya. Ia adalah antara posting yang pernah tersiar di laman Facebook Retro Bola Sepak, sebuah laman sosial yang membicarakan segala-gala tentangb bola sepak.

Buku ini mempunyai banyak sub topik yang dipecahkan kepada dua iaitu bola sepak malaysia dan bola sepak antarabangsa. Bagi segmen tempatan, ia banyak membicarakan tentang sejarah bola sepak tanah air, beberapa perlawanan penting yang melibatkan Harimau Malaya serta pasukan negeri serta tokoh-tokoh bola sepak tempatan. Tapi hamba tengok kalau bicara tentang pasukan negeri, lebih banyak cerita pasuka Selangor yang keluar. pasukan lain bicaranya shedikit shedikit (mungkin ada di sebut di laman mereka), pasukan macam Negeri Sembilan haram tak diungkit macam orang Negeri Sembilan tak reti main bola. Yalah walaupun Selangor antara pasukan besar, kalau asyik pasal pasukan berkenaan pun muak juga. Lagipun cerita Selangor kita dah biasa baca dan dengar. Pasukan lain yang jarang dengar inilah berkemungkinan mempunyai sejarah yang tidak kurang menariknya.

Dalam segmen sejarah bola sepak antarabangsa pula pelbagai kisah diceritakan dan bagi hamba ia amat menarik sekali. Sejarah asal bola sepak, bagaimana peraturannya bermula, kelab-kelab tertua, perlawanan-perlawanan yang dianggap klasik, jenama-jenama old school but dan pakaian bola sepak, bagaimana rekabentuk tertentu menjadi jersi pasukan dan sebagainya. Cerita-cerita dalam segmen antarabangsa ini bentuknya boleh juga dijadikan penulisan untuk arena tempatan. Kita nak tahu juga bagaimana kelab bola sepak di tanah air bermula, kenapa jersi pasukan ini bentuknya begini, apa jenis but yang orang dulu-dulu gunakan, apa perlawanan bola sepak pertama tempatan dan sebagainya - tak adalah asyik cerita Selangor je kan! Kalau cerita tak ada air pun Selangor jugak!

Dari segi gaya penulisan, hamba boleh puji sidang Jemaah Retro Bola Sepak. Penulisan mereka baik dan susunannya teratur. Mereka tahu bagaimana nak memikat perhatian pembaca. membaca artikel mereka tidak membosankan tanpa menggunakan istilah-istilah yang berat. Yang lebih penting mereka menggunakan bahasa Melayu yang standard tanpa perlu mengggunakan slanga atau bahasa mencarut. 

Hamba harap mereka boleh menulis sejarah bola sepak tanah air dengan lebih banyak dan terperinci lagi. Wajar juga ditampilkan lebih banyak gambar memandangkan buku ini amat miskin dengan gambar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HAIWAN AJAIB DAN TEMPAT DITEMUI - J.K. Rowling

Buku ini merupakan terjemahan bahasa Melayu kepada Fantastic Beasts And Where To Find Them . Ia adalah merupakan skrip asal kepada sebuah fi...