Jumaat, 9 Oktober 2020

HANG TUAH CATATAN OKINAWA - Hashim Musa, Rohaidah Kamaruddin


 

Barangkali lebih seratus tahun dahulu tidak ada sesiapa yang mempertikaikan siapa dia Hang Tuah. Adakah Si Tuah ini benar-benar ada atau tidak atau hanya sekadar sebuah hikayat tiada yang mempersoalkannya. Hang Tuah itu ada, dia lubalang Melayu Melaka, laksamana dan diplomat termasyhur. Kanak-kanak apatah lagi penuntut ilmu persilatan ingin menjadi seperti dia, ingin gagah dan kuat seperti dia hinggakan kita bertarung akan muncul kata-kata - ini dia anak cucu Hang Tuah!

Namun setelah manusia ini bertambah kemodenan, ketamadunan serta ilmu pengetahuannya, persoalan serta keraguan tentang personaliti ini mula muncul. Dari asal manusia mempercayai bulat-bulat bahawa tokoh ini ada, kini telah ada satu dua yang mempertikaikannya. Ada suara yang mengatakan ini hanya watak rekaan. Ada yang mengatakan ia adalah saduran daripada hikayat lain seperti Hikayat Pandewa Lima. Ada yang mengatakan bahawa Hang Tuah itu bukan orang Melayu tetapi cina - hanya berdasarkan Hang Li Po itu seorang cina, sedangkan melalui buku-buku kita akan tahu bukan Hang Tuah lima bersaudara itu sahaja yang mempunyai nama hang di pangkal namanya bahkan ada beberapa orang lain juga.

Lantaran kerana keraguan ini satu jawapan yang konkrit berasaskan fakta-fakta yang benar harus dicari. Kita tahu kisah Hang Tuah di Alam Melayu hanya dapat dijumpai dalam tiga naskhah sahaja iaitu Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Hang Tuah dan Tuhfat Al-Nafis. Malangnya ketiga-tiga naskhah ini tidak dapat dikategorikan sebagai satu sumber primer memandangkan ia tidak ditulis sezaman dengan Hang Tuah. Lebih-lebih lagi naskhah Hikayat Hang Tuah itu majhul penulisnya dan kisahnya lebih kepada sebuah cerita berbanding sebuah sejarah. 

Atas tujuan murni ini - bagi membuktikan karakter hang Tuah itu benar-benar wujud - Dr. Hashim Musa bersama Dr. Rohaidah Kamaruddin telah sama-sama berganding bahu mengkaji teks-teks atau rekod-rekod negara asing yang pernah mempunyai hubungan dagang atau diplomatik dengan Melaka. Dalam konteks buku ini mereka telah mengkaji dokumen negara Ryukyu atau namanya hari ini Okinawa.

Dokumen-dokumen yang ada memaparkan surat menyurat antara kerajaan Melaka dan Ryukyu dalah hal perdagangan. Terdapat 3 surat dari Melaka termasuk ada yang dipercayai dikarang oleh Laksamana memandangkan usia raja yang ketika itu hanya berumur 6 tahun. Selain dokumen Ryukyu, penulis membuat rujukan silang dengan merujuk kepada beberapa dokumen lain seperti The Commentaries Of The Great Alfonso Dalboquerque. Antara yang turut menguatkan hubungan dua hala ini ialah penemuan beberapa artifak seperti keris di Kuil Enkakuji, Okinawa.

Setiap isi surat itu boleh hamba katakan hampir sama sahaja isinya dengan kata-kata pujuan terhadap pemerintah serta maklumat barang dagangan yang menjadi hadiah kepada pemerintah. Dan isi hadiah berkenaan juga adalah sama daripada segi jenis dan kuantitinya. Cuma ada satu surat yang menarik hati hamba apabila surat dari Melaka memaklumkan terdapatnya anggota utusan dari Ryukyu yang berkelakuan tidak baik, tidak mendengar kata dan cuba menimbulkan masalah. Menurut surat itu lagi kelakuan tersebut telah menimbulkan masalah kepada Melaka. Susat Melaka berkenaan tidak memaklumkan siapakah nama individu yang dimaksudkan tetapi menyeru Ryukyu agar di masa akan datang dapat menghantar utusan mempunyai tingkahlaku yang baik demi faedah kepada kedua-dua pihak. Dalam jawapan balas, negara Ryukyu telah melahirkan rasa terkejut serta telah mengambil tindakan sewajarnya terhadap individu berkenaan. Ryukyu  berharap agar Melaka dapat melaporkan di masa akan datang sekiranya ada lagi utusan mereka yang berkelakuan sedemikian agar mereka dapat dihukum. Ryukyu berharap agar kerjasama kedua-dua negara tetap terjalin selamanya. Buku ini turut menampilkan petikan daripada rujukan dokumen-dokumen berkenaan serta terjemahannya ke dalam bahasa Melayu.

Buku ini jelas membayangkan bahawa betapa Melaka menjadi sebuah pelabuhan antarabangsa yang mempunyai rakan dagang yang datang dari jauh. Selain Jepun buku ini turut menunjukkan maklumat (melalui dokumen) akan hubungan Melaka dengan China serta raja-raja Melaka yang pernah berkunjung ke sana.

Tiada rekod yang menunjukkan hubungan Melaka dan Ryukyu selepas kejatuhannya ke tangan Portugis.Portugis hanya membawa bala ke rantau ini. Sejak itu Melaka tidak lagi beraja hingga ke hari ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...