Sabtu, 7 November 2020

AKU, KAU & MALAYSIA - FRONTLINERS/BARISAN HADAPAN


Wabak ini masih belum habis. Walaupun beberapa bulan yang lalu sudah nampak penurunan yang besar sehingga pernah direkodkan hanya dua kes sahaja dalam sehari, namun kini jumlahnya amatlah membimbangkan. Jumlah kes yang telah mencapai empat angka dalam sehari amatlah dibimbangi dahulu dan kini ia telahpun terjadi. Semua ini gara-gara sikap segelintir politikus yang hanya memikirkan kuasa. Kerana mahukan kuasa, maka terjadilah pilihanraya dan akibat yang terjadi selepas pilihanraya berkenaan, itulah yang sedang melanda Malaysia kini. Rakyat marah dan kecewa. Apa yang tersebar kini kebanyakannya datang dari wilayah berkenaan. Tapi politikus tidak menunjukkan tanda keinsafan. Rakyat tambah kecewa!

Semua orang mahu berbakti mengikut cara masing-masing, mengikut kadar kemampuan dan ruang lingkup yang dibenarkan. Anggota kesihatan, keselamatan serta para penghantar barangan adalah golongan awal yang dipanggil barisan hadapan. Rakyat rata-rata kagum dengan mereka. Mereka telahpun menunjukkan kesungguhan walaupun mereka telahpun keletihan menghadapi wabak ini berbulan-bulan lamanya kini. Tapi hamba suka hendak mengajak anda semua untuk melihat juga tenaga-tenaga di belakang frontliners ini yang sebenarnya adalah juga wira tetapi tidak diberikan publisiti. Ada juga yang berjuang di barisan hadapan tetapi mereka juga tidak kelihatan di mata masyarakat. Contohnya dalam kalangan anggota kesihatan, yang biasa dibicarakan oleh masyarakat hanyalah doktor dan jururawat sahaja. Namun sebenarnya ramai warga kesihatan lain yang turut berjuang. Pegawai dan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran serta Pembantu Kesihatan Awam sebenarnya berada lebih depan lagi. Mereka yang biasanya berada di pintu masuk negara dan mereka juga yang paling awal berhadapan orang ramai. Begitu juga dengan rakan-rakan pengawal keselamatan, pemandu van dan bas KKM, pegawai khidmat pelanggan, kerani, atendan, pengajar dan anggota ILKKM, juru x-ray, kakitangan makmal, farmasi dan banyak lagi. Kerana itu ada antara golongan ini yang kecewa kerana apabila kerajaan mengumumkan bahawa petugas barisan hadapan menerima sedikit insentif, ada antara mereka yang dianggap tidak layak menerimanya.

Komik ini merupakan cara kartunis untuk menyumbang kepada masyarakat. Selain daripada menghargai para petugas, komik ini mengajak masyarakat untuk terus patuh kepada peraturan serta SOP yang telah ditetapkan. Antologi ini mengandungi karya 9 orang kartunis Komik-M seperti berikut;-

1. WIRA KAMI - Ben Wong
    Kisah ini bertumpu kepada keluaga seorang anggota polis. Betapa ahli keluarga merisaukan ketua keluaga mereka yang bertugas setiap hari di tengah wabak ini. Kerana risaukan jangkitan terhadap keluarganya, anggota polis ini sanggup berkhemah sahaja di luar rumahnya. Beberapa kesukaran ketika bertugas turut dipaparkan dan ada di antaranya yang hamba rasa pernah hamba lihat tular di media sosial seperti kisah seorang awam yang memarahi anggota polis kerana menyusahkan mereka serta kisah seorang pegawai polis yang menziarahi seorang wanita tua yang pernah menjadi jirannya semasa kecil dengan membawa beberapa juadah. Kisah-kisah tersebut telah di sesuaikan dengan watak dalam cerita ini.

2. TERLALU ISTIMEWA - Hafizuddin Ismail
    Kisah ini menggunakan latar masa pada zaman akan datang dengan penduduk setiap negeri di Malaysia hidup di dalam kawasan bertembok bagi menghindari serangan raksasa. Ia memaparkan ketabahan masyarakat untuk survival serta semangat untuk terus mempertahankan diri. Ia adalah dedikasi pelukis untuk seluruh barisan hadapan.

3. LAWAK ORANG MALAYSIA : KE SANA KE SINI - Nuds
    Setelah mengikuti dua karya yang agak serius, Nuds datang dengan lebih santai menampilkan karya kartun lerang dua petak dengan jenaka yang menunjukkan rakyat Malaysia dalam tempoh PKP ini. Tajuk kartun beliau akan mengingatkan kita dengan kandungan ucapan Perdana Menteri yang telah dijadikan lirik rap di dalam lagu.

4. JATUH - Furqa Ilahi
    Ia adalah kisah seorang penghantar makanan yang membelakangkan kepentingan pekerjaan beliau demi menyelamatkan seorang lelaki tua yang dijumpai terbaring di jalanan. Agak malang apabila lelaki berkenaan positif covid-19 yang akhirnya turut menjangkiti penghantar makanan berkenaan. Mempunyai keperibadian yang murni, sifat beliau ini menawan hati lelaki tua yang beliau selamatkan sehingga mahu menjodohkan beliau dengan anaknya yang juga seorang jururawat di barisan hadapan.

5. KHOO & CHENG : KITA JAGA KITA - Danial Haikal
    Kisah ini menyingkap suasana akibat wabak covid-19 daripada kacamata haiwan pula. Ia membawa mesej agar manusia tidak melupakan haiwan yang turut menghadapi masalah mencari makanan terutamanya kucing-kucing yang tidak bertuan memandangkan tempat yang biasa mereka mencari makan seperti restoran dan warung tutup ketika PKP.

6. BARISAN HADAPAN - Kimi
    Kisah ini membawakan mesej bahawa walaupun ramai orang awam yang tidak menghiraukan peraturan yang ditetapkan sehingga membawa padah kepada diri mereka sendiri, para barisan hadapan tetap bersabar dan mahu menolong walaupun hati mereka telahpun terluka.

7. LAWAK ORANG BUJANG : PENJARAKAN - Froggypapa
    Sama seperti Nuds, Froggypapa turut menampilkan karya lawak dan jenaka melalui watak dua orang pemuda, Iman dan Amin yang ditugaskan untuk menjaga pondok kawalan keselamatan di kawasan komuniti mereka. Pelbagai ragam yang membawa rasa lucu ditimbulkan kedua pemuda ini sewaktu menjalankan tugas mereka.

8. JANJI - Sulaiman Shaari
    JANJI menyeru agar orang ramai terutama yang hampir dengan mana-mana petugas barisan hadapan agar memahami keadaan serta kesibukan tugas mereka pada masa ini. Kegagalan untuk memahami apatah lagi bila timbulnya sifat cembru hanya akan memburukkan lagi keadaan.

9. TUGAS - Pak Ngah Alipz
    Kisah ini kembali memaparkan kepentingan tugas seorang penghantar makanan sewaktu PKP serta seorang pelukis yang menghargai sumbangan mereka.

Ini adalah sumbangan pelukis dan penghargaan mereka terhadap barisan hadapan. Hamba juga menyeru anda semua untuk membeli karya-karya kartunis tempatan ini memandnagkan mereka juga antara yang turut terjejas pendapatannya ketika ini. Apabila anda membeli karya seperti ini setidak-tidaknya anda memberi semangat untuk mereka terus berkarya di samping dapat mereka mencari nafkah melalui pekerjaan ini.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...