Jumaat, 27 November 2020

AKU, KAU & KOMIK #1




Hamba suka dengan frasa yang terletak di bawah tajuk komik ini - 'Apabila aku & kau membaca komik, orang lain juga patut membacanya'. Komik sering dikaitkan dengan bahan bacaan kanak-kanak. Kadangkala ia dianggap sebagai bahan bacaan yang tidak mendatangkan faedah. Pandangan ini telah ada sejak zaman hamba bersekolah pada awal 80an dan sebelum itu lagi. Namun generasi yang membesar dengan komik pada era 80an itulah yang kemudiannya pernah membuktikan bahawa komik bukan sekadar bahan bacaan santai, ia juga adalah penarik kepada minat membaca selain melahirkan barisan pelukis komik serta kartunis tempatan yang ada di antaranya berjaya mencipta nama di luar negara. Pelukis komik dan kartunis ketika itu boleh dianggap juga sebagai selebriti dan mempunyai pendapatan yang baik. Dari komik ia berkembang kepada perkara lain seperti rancangan kartun, filem dan permainan video yang seterusnya berkembang kepada bahan niaga atau merchandise berkaitan sesuatu cerita atau watak berkenaan.

Perkara-perkara yang hamba nyatakan di atas cuba dipaparkan oleh barisan pelukis komik ini dengan memaparkan kebaikan atau perkara positif yang ada di dalam sesebuah komik. Terdapat 9 buah kisah daripada 9 orang pelukis yang mana kebanyakan atau majoroti mereka melukis dan menulis kisah yang berkaitan dengan alam persekolahan. Kisah-kisah yang terkandung di dalam komik ini adalah seperti berikut:-

DAKWAT BIRU - Ard One
Menekankan akan kepentingan untuk menuntut ilmu hingga ke peringkat yang paling tinggi walaupun hanya bercita-cita untuk menjadi seorang pelukis komik. Pelukis komik juga harus melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan yang tinggi untuk membantu menghasilkan karya yang bermutu.

TANGERINE - Tan Teck Hwa
Kisah gabungan dua tenaga - seorang melukis manakala seorang lagi sebagai pencerita - hingga berjaya merealisasikan impian untuk menerbitkan komik mereka sendiri.

ADIWIRA - PAC
Dua orang adik beradik yang kematian ibu bapa mereka dalam satu serangan bom bertekad untuk menjadi adiwira yang mempertahankan negara melalui penyertaan mereka di dalam angkatan bersenjata.

BATON KOMIK - Froggypapa
Bagaimana komik boleh mengubah seseorang untuk menjadi lebih berjaya.

TEATER - Jas
Meon yang ditugaskan oleh gurunya untuk mengendalikan sebuah persembahan teater berjaya melaksanakannya hasil idea daripada sebuah komik yang ditemuinya di jalanan.

ESEI - Gemuruh
Sebuah kisah tanpa dialog mengenai perpaduan di negara kita. Antara karya yang memaparkan lukisan yang menarik pada hamba.

KOMIK ITU - Bop
Bagaimana sebuah komik telah berjaya mengubah seorang kanak-kanak untuk menjadi lebih berani. Semangat kisahnya menyamai kisah Baton Komik di atas.

MAYA - Hafiz
Kisah sorang pelukis komik yang cuba untuk mendapatkan kembali kasih sayang anaknya.

PENCAK RIMAU - Adiemus
Sebuah komik menjadi pendorong kepada seorang budak lelaki untuk menyelamatkan rakannya daripada menjadi mangsa buli.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...