Isnin, 16 November 2020

JANJI - Noor Azlin


 

Seorang gadis bernama Tengku Shafika aka Chika yang tersedar daripada koma telah berubah personaliti kepada Azira Khidir, seorang pelakon yang baru meningkat naik atau suam-suam kuku. Azira Khidir, mengikut namanya adalah nama Melayu juga nama orang Islam. Dah emak Azira Khidir ni ustazah, ugamanya Islamlah kan. Nama ayah pun tak bunyi afrika. Tapi yang memusykilkan hamba kenapa penulis di sinopsis di belakang buku serta satu bahagian di dalam bukunya meletakkan mendiang untuk nama Azira. Kamus DBP sendiri (edisi internet, berdasarkan Kamus Pelajar Edisi Kedua) menakrifkan gelaran mendiang adalah untuk bukan Islam. Hamba tidak pasti sama ada ini disengajakan atau tidak. Penulis pun mengaji di UIA, takkan tak tau kut....

Namun novel ini bukanlah nak mengungkapkan peristiwa pelik, lucu atau luar biasa disebabkan perubahan personaliti ini walaupun ia ada dipaparkan. Persoalannya adalah siapa yang membunuh Chika dan kenapa. Daripada keluarga Chika, keluarga Azira, plot berkembang kepada orang yang berada di sekeliling mereka seperti rakan, doktor yang merawat, bekas suami, penyiasat bebas, awek jual kek dan polis. Penulis bijak memainkan plot serta watak-watak ini sehingga pembaca hanyut membuat tekaan siapa antara mereka yang menjadi pembunuhnya memandangkan hampir kesemua mereka ada kaitan atau 'boleh masuk' dalam tekaan.

Di samping memaksa otak pembaca untuk meneka, kita akan dipaparkan dengan realiti masyarakat hari ini seperti perhubungan sulit atau kekasih gelap, penggunaan bomoh atau ilmu hitam untuk mendapatkan sesuatu, matlamat menghalalkan cara seperti melakukan pembunuhan, manusia yang gelap mata bila mendapat duit, lelaki yang mudah tergoda dengan wanita dan banyak lagi.

Sepanjang watak Chika menjadi Azira, beliau digambarkan memainkan watak itu dengan cukup perfect, mengetahui segala apa sahaja yang Azira tahu, dapat menyediakan hidangan seperti rasa air tangan Azira sendiri dan sebagainya. Pelbagai cara yang digunakan oleh keluarga Chika serta keluarga Azira untuk mengembalikan ingatannya namun tak satupun yang berhasil. Cuma yang hamba musykil sepanjang percubaan ini, tidak pernahpun sesiapa menunjukkan gambar Azira kepada Chika - sekurang-kurangnya dia boleh melihat kelainan rupa pada cermin. Tapi hamba tahu jawapan penulis (agaknyalah) - novel kita kan, sukatilah kita nak tulis apa - ha ha betullah tu. Namun keadaan Chika yang dapat membawa watak Azira sekurang-kurangnya boleh meyakinkan pembaca bahawa reinkarnasi atau penjelmaan jiwa orang yang telah mati ke dalam orang yang sedia hidup benar-benar terjadi.

Sepertimana Chika hilang ingatan setelah kemalangan begitulah pula ia mendapat kembali ingatannya - melalui kemalangan juga, seperti kelaziman drama Melayu. Di bab akhir akan dilakarkan kepada pembaca sehingga kita dapat meneka siapa culprit di belakang semua ini dan kenapa itu semua terjadi. Kalau tanya hamba, hamba pun pening - kenapa perlu membunuh?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJANG & APO? BUMPER NEW-STALGIA SANTET

  Fuhhh lain macam edisi kali ini, macam kitab khas sihir pula. Ujang & Apo? bumper new-stalgia kali ini hadir dengan kulit depan yang l...