Sabtu, 7 November 2020

P. RAMLEE ERTI YANG SAKTI - Ahmad Sarji


 

Versi yang hamba baca ini adalah terbitan MPH pada 2011. Sebelum versi ini ia diterbitkan oleh Pelanduk Publications pada tahun 1999. Sewaktu versi Pelanduk berada di pasaran hamba cuma mampu lihat sahaja memandangkan gaji ketika itu yang kecil. Namun edisi ini yang dijual bersekali dengan buku P. Ramlee The Bright Star tidak hamba lepaskan peluang untuk memilikinya kerana hamba tahu selepas ini mungkin sukar untuk mendapatkannya di pasaran. Sudah lama memilikinya baru tahun ini sahajalah hamba dapat meluangkan masa untuk membacanya.

Tan Sri Dato, Sri Ahmad Sarji Abdul Hamid adalah seorang tokoh penulisan Melayu yang berjaya mencapai kedudukan tertinggi di dalam perkhidmatan awam apabila menjadi Ketua Setiausaha Negara yang ke-sembilan di antara 1 Februari 1990 hingga 16 September 1996. Seingat hamba di zaman beliaulah Pekeliling Kemajuan perkhidmatan Awam (PKPA) banyak ditulis bagi mengatur serta menambahbaik perkhidmatan awam. Tesis beliau sewaktu melakukan ijazah pertama bahkan dijadikan salah satu rujukan oleh Kasim Ahmad sewaktu beliau menyelenggara manuskrip Hikayat Hang Tuah.

Tajuk buku ini diambil daripada salah satu bait sajak Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said  bertajuk Lagu Bunga II, yang dipetik daripada antologi Balada Hilang Peta (1990). Sajak berkenaan adalah berkenaan P.Ramlee. Penulis menyusun bukunya ini seperti susunan sebuah ensiklopedia, mengikut abjad A, B, C dan seterusnya. Mellaui susunan huruf-huruf berkenaan, penulis cuba menampilkan perkara-perkara yang berkaitan dengan P. Ramlee termasuklah individu-individu penting yang ada kaitan dengan seniman Negara tersebut. 

Apabila menulis tentang sesebuah filem, penulis akan menyenaraikan barisan pelakon serta krew yang terlibat. dalam hal ini penulis tidak mengubah tulisan asal (yaani tulisan bahasa Melayu gaya lama) filem-filem berkenaan. Kemudian beliau akan menulis ringkasan keseluruhan cerita di dalam filem berkenaan. Hamba tertarik dengan penulisan beliau tentang filem Ali Baba Bujang Lapok di mana di akhir cerita beliau menuliskan bahawa ketiga-tiga Bujang lapok berkenaan hanya bermimpi. Sekiranya kita mengikuti filem berkenaan kita tahu bahawa ia berakhir selepas ketua penyamun (P.Ramlee) mati dibunuh. Mungkinkah ada versi lain yang tidak ditayangkan. Ini memandangkan filem ini asalnya pernah diharamkan penayangannya kerana gara-gara gaya pengucapan yang menyinggung komuniti Arab. Asalnya gaya percakapan di dalam filem ini adalah seperti gaya percakapan Arab di dalam filem Ahmad Albab. Kerana adanya bantahan maka ia telah di dubbing semula seperti yang kita lihat di kaca tv. Ketika mengulas mengenai filem 3 Abdul pula hamba rasa penulis terkhilaf apabila meletakkan Sadiq Sigaraga sebagai bapa kepada tiga orang Abdul berkenaan dan Ismet Ulam Raja pula sebaliknya. 

Filem P. Ramlee di eranya adalah sesuatu yang besar. Beliau bukan sahaja gah di nusantara bahkan lebih daripada itu. Ahmad Sarji membawa ungkapan oleh Gerree Read, seorang pengulas filem ketika mengulas tentang filem Hang Tuah, katanya; "Adegan pertikaman menggunakan keris jauh mengatasi sesuatu yang pernah dikeluarkan oleh Hollywood. Kelincahan dan kesegakan P. Ramlee, Malik Sutan Muda dan Ahmad Mahmud membuatkan sesetengah tokoh 'anak jantan' Hollywood kelihatan sepert kuda bajak yang sudah tua!" Seorang penulis Indonesia pula ketika mengulas mengenai filem Pendekar Bujang Lapok menyifatkan kemajuan filem Malaya telah jauh meninggalkan filem Indonesia sama ada daripada segi idea ataupun teknik penggambaran. Beliau bahkan menyifatkan shot di atas sampan itu sebagai suatu yang sukar (ketika zaman itu) memandangkan kestabilan kameranya.

Apa yang dipersembahkan oleh Ahmad Sarji adalah satu ringkasan terhadap kehidupan P. Ramlee. Beliau sebenarnya telah menyediakan satu jalan bagi penulis kemudian untuk meluaskan lagi 'ensiklopedia' P. Ramlee ini. Penulis lain boleh sahaja menggunakan buku ini sebagai asas untuk mengembangkan lagi fakta dan idea.  Sebagai pembaca, hamba kadang-kadang tidak berapa puas membaca tentang beberapa perkara yang ditampilkan memandangkan buku ini sememangnya disusun secara ringkas. Sekiranya perkara di dalam buku ini benar-benar dikembangkan, hamba percaya ia akan memakan beberapa jilid. 

P. Ramlee memang akan hidup lebih seribu tahun di dalam jiwa peminant-peminatnya. Filem dan lagunya terus ditonton dan dinyanyikan. Kisah hidupnya sering menjadi bahan bacaan dan kajian. Hamba lihat kini di YouTube telah ada beberapa individu yang mewarnakan beberapa filem beliau menjadikan ia lebih seronok untuk ditonton.

P.Ramlee hanya satu. Tidak ada galang gantinya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...