Khamis, 12 November 2020

SUICIDE SQUAD


 

Semasa membelinya di atas talian, hamba tidak sedar pun bahawa naskhah ini merupkan terjemahan ke dalam Bahasa Melayu. Kenapa hamba boleh tidak sedar bahawa label Grafixi telah memulakannya semenjak 2016 lagi! Adakah mereka masih menerbitkan lagi komik-komik DC ini ke dalam Bahasa Melayu? Hamba nampak kurangnya promosi mereka berbanding terbitan FIXI yang lain. Apapun hamba beli buku ini dengan harga yang cukup murah - 99 sen! Siapa yang tak nak beli berbanding harga asalnya RM30! Bila ia dijual dengan begitu murah - selain melambangkan ia mempunyai lambakan stok, adakah orang kita tidak berminat membaca versi terjemahan? Segala bentuk lukisan dan grafik adalah sama dengan versi asal, hanya ia di dalam bahasa Melayu sahaja.

Kita tahu bahawa versi bahasa Inggeris menggunakan bahasa yang agak santai, gaya jalanan yang diselangselikan dengan bahasa kasar dan mencarut. Penterjemahan ke dalam Bahasa Melayu dilihat untuk cuba mengikut gaya yang sama. Cubaaan penterjemahan ini berjaya pada sesetengah tempat dan sesetengah tempat yang lain membuatkan hamba tertanya tentang apa yang mahu disampaikan. Ketidakfahaman ini mungkin disebabkan ketidak tepatan terjemahan itu sendiri ataupun terjemahan yang dilakukan secara harfiah daripada bahasa asal yang memerlukan istilah yang tepat dalam bahasa Melayu. Walau apapun, hamba memuji usaha ini dan menyokong penuh aktiviti penterjemahan buku-buku bahasa asing ke dalam bahasa kebangsaan. Inilah yang dilakukan oleh bangsa lain seperti Jepun yang mendapat ilmu dari luar dengan sebanyaknya. Dan jangan lupa bahawa perkara yang sama telah dilakukan oleh orang barat semenjak ratusan tahun dahulu lagi melalui penterjemahan kitab-kitab Arab. Mereka menterjemah, mempelajari dan memajukan ilmu-ilmu tersebut terutamanya dalam bidang falsafah, perubatan dan astronomi. Akibatnya kita pula yang terhegeh-hegeh belajar dengan mereka hari ini.

Kompilasi ini mengandungi tujuh siri komik dalam tajuk yang sama. Suicide Squad adalah sekumpulan manusia yang mempunyai kebolehan tersendiri, direkrut dan dihantar untuk menyelesaikan misi-misi yang merbahaya. Ganjaran kejayaan mereka adalah pengurangan tempoh hukuman penjara. Bagi mengawal mereka, satu bom nano telah ditanam ditengkuk mereka yang boleh diledakkan pada bila-bila masa sekiranya mereka mengingkari arahan. Ringkasannya, misi-misi mereka kesemuanya adalah melibatkan pertumpahan darah. Kadangkala mereka tidak terllihat sebagai penyelamat dunia sebaliknya sebagai pemusnah.

Antara watak utama dalam kumpulan ini adalah Harley Quinn. Peminant DC kenal beliau sebagai teman wanita Joker - musuh Batman. Justeru kisah-kisah di dalam ini juga berlaku di Gotham City. Betapa malangnya hidup di Gotham kerana penjenayah-penjenayah mereka pelik-pelik belaka. Dalam melakukan satu misi, Harley mendapat tahu bahawa Joker telahpun dibunuh dengan kulitnya disiat-siat. Siasatan kulit mukanya disimpan di balai polis Gotham. Berjaya meloloskan diri, Harley mengkucar kacirkan keadaan hanya semata-mata untuk mendapatkan kembali cebisan wajah lelaki yang dikasihinya. Harley kini bukan sahaja menghadapi pihak berkuasa Gotham tetapi rakan-rakannya dalam Suicide Squad!

Menampilkan Adam Glass sebagai penulis, ianya dilukis, didakwatkan (inking), diwarnakan oleh orang yang berbeza di setiap siri. Perkara ini sesuatu yang biasa di dunia komik Amerika. Ia berbeza dengan kita di mana pelukis melakukan hampir kesemuanya. Kalau adapun pengelibatan pihak lain, kebiasaannya hanyalah untuk pewarnaan dan lukisan kulit hadapan. Dan yang patut kita belajar ialah walaupun disediakan oleh banyak tangan, mereka berjaya mengekalkan rentak cerita dan lukisan sehingga kita tidak merasakan bahawa ia dilukis oleh individu yang berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...