Ahad, 6 Disember 2020

AKU, KAU & KOMIK 2


 

Jika anda telah membaca Aku, Kau & Komik 1, anda akan dapati jalan penceritaan atau idea antara antara kedua buku ini tidak jauh bezanya walaupun ada menampilkan pelukis yang berbeza. Masih ramai yang menggunakan premis alam persekolahan serta bagaimana komik boleh mengubah mereka menjadi lebih positif. Hamba berpandangan perkara yang berkaitan dengan komik ini banyak lagi yang boleh dikembangkan. Antaranya seperti kisah berbentuk 'dokukartun' bagaimana komik boleh berkembang dari hanya lukisan biasa, berubah menjadi animasi, filem, cosplay, barang dagangan dan sebagainya. Mungkin kisah sebegini terhasil kerana pelukis banyak mengaitkan komik dengan diri mereka. Mereka tidak memperluaskan perspektif komik itu sendiri. Memandangkan ini adalah kartun adalah tidak salah jika mereka 'merapu' melebihi batas realiti. Tidak semestinya latar tempat terhad di negara kita bahkan boleh meluas ke tempat lain seperti Afrika. Hamba percaya kisah yang lebih bersifat universal akan membolehkan komik Malaysia diterima di luar negara. Dari segi lukisan, karya kartunis tempatan sebenarnya sama sahaja dengan pelukis luar negara. Tetapi kisah dan jalan ceritalah yang membezakannya. Selain itu karya-karya tempatan ini perlu diterjemahkan dan seterusnya dieksport ke luar negara. Kerana itu karya Lat boleh laku di luar negara. Selain mempunyai ciri yang tersendiri, Lat mempunyai karya dalam bahasa Inggeris. Karyanya juga diterjemahkan ke dalam bahasa Jepun dan Arab. Penterjemahan ini mempercepatkan lagi penerimaan orang luar terhadap karya kita.

9 karya yang terdapat di dalam antologi ini adalah seperti berikut:-

1.    MISI EMPAT KOMIKUS - Afiq & Nazry

    Empat orang sahabat berusaha menerbitkan komik mereka sendiri untuk dijual. Percubaan pertama walaupun berjaya menjual kesemua komik, mereka sebenarnya rugi dari segi kos. Walau bagaimanapun itu memberikan mereka pengajaran untuk membaiki lagi usaha pemasaran.

2.    MOK LUKIS KOMIK - Alif Firdaus Aziz

    Kisah perlunya seorang kartunis itu mempunyai minat mambaca yang tinggi bagi menghasilkan idea yang baik di dalam karyanya.

3.    MAK CIK - Aman Wan

    Kisah hobi mmebaca komik yang mengeratkan semula hubungan antara seorang ibu dan anak gadisnya.

4.    WIRAWATI - Adiemus

    Seorang gadis peminat komik sehingga terbawa-bawa ke alam realiti, menyebabkan beliau dihukum gurunya.

5.    KELAB SENI - Jas

    Menyambung kisah Meon daripada antologi no. 1. Kali ini Meon menggunakan kemahirannya melukis komik bagi mencari pendapatan bagi Kelab Kreatif.

6.    SHOOTZ KOMIK - Reja

    Muiez menimbulkan pertanyaan kepada rakan-rakannya kerana bersikap pelik sehinggalah beliau menunjukkan kejayannya menerbitkan sebuah komik.

7.    KITA DAN KOMIK - Shahrul Akram

    Dalam kisah ini pelukis mempromosikan Komik-M dengan cara beliau yang tersendiri.

8.    CINTA DALAM KOMIK - Alif

    Sepertimana tajuknya, kisah ini memang jiwang karat. Kemahiran melukis komik boleh digunakan untuk mengorat awek - khususnya bagi seorang yang pemalu!

9.    DOKUMEN RAHSIA - Poyo

    Kisah usaha penuh getir dalam menghantar komik kepada pelanggan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...