Selasa, 29 Disember 2020

BILA ATOK KEPCI DAH PAKAI SONGKOK


 

Di bahagian paparan menu di atas kaunter Kepci terpapar menu Nasi Atuk Kepci. Sebelum ini Kepci memang dah ada hidangan nasi. Jadi apa istimewanya nasi atuk ini?


Bila dibuka kotaknya, jelas nampak macam hidangan nasi lemak sahaja. Nasi lemak sebegini jika di warung kita boleh dapat dalam RM3 ke RM4. Di sini, faham-faham sahajalah harga kayangan. Tak ada beza manapun dengan hidangan nasi Kepci sebelum ini, hanya ditambah dengan sambal, timun, kacang dan telur. Mungkin Kepci nak lawan dengan nasi lemak Mekdi. 



Hidangan nasi Kepci pun dah downgrade, bungkus pakai kertas sahaja macam nasi di warung Kak Leha - tapi pastinya harga lebih mahal daripada warung Kak Leha. Hamba ingat lagi masa Kepci belum ada hidangan nasi, hamba akan bawa nasi sendiri dari rumah, siap bubuh kicap lagi. Tak kena rasanya meratah ayam buta saja. Agaknya bila mereka kerap tengok hamba bawa nasi, maka Kepci pun bawa hidangan ini. Ha ha biarlah hamba perasan. Dan bila Kepci dah ada hidangan nasi, hamba tak bawalah lagi nasi sendiri, tapi hamba pernah bawa lempeng!

Tapi untuk jenamakan semula hidangan nasi ini, sanggup mereka pakaikan Kolonel Sanders dengan songkok dan kain pelekat, di samping baju kot dan tali leher reramanya, sebiji macam atok-atok kita yang lebai di kampung. Pegang pula nasi bungkus macam nasi lemak warung. 

Oh ya seminggu sebelum makan nasi atuk ni pun hamba ada beli nasi lemak Mekdi. Nampaknya Mekdi pun dan downgrade cara hidangan nasi lemak  - ada ka patut letak dalam bekas aiskrim aje!


So mana satu yang sedap? 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...