Isnin, 21 Disember 2020

HONK! IF YOU'RE MALAYSIAN - Lydia Teh


 

Seperti biasa, bila hamba mengambil sebuah buku berbahasa Inggeris untuk dibaca adalah kerana untuk mempelajari bahasa ini. Dah umur macam ni pun masih tak pandai bahasa omputeh. Tapi tidaklah hamba berasa malu. Yang hamba malu kalau hamba sebagai seorang Melayu atau rakyat Malaysia tapi tak reti berbahasa Melayu. Tapi kalau kau lahir di sini, besar di sini dan tak pernah keluar negara, dan kau tak reti bahasa negara kau sendiri berbanding bahasa asing, kau patut malu nak menjadi rakyat negara ini.

Walaupun tulisan beliau berdasarkan buku ini adalah mengenai ragam orang Malaysia, namun dalam kebanyakannya hamba melihat beliau lebih banyak berkisah tentang diri dan keluarga beliau sendiri bersama rakyat Malaysia. Gaya penulisan Lydia memang menarik dan amat santai sekali. Beliau berkisah tentang pelbagai perkara - kehidupan seharian, makanan, gelagat di jalan raya, teknologi dan hidup berkeluarga. Dalam beliau bercerita atau mengkritik itu, beliau turut mengutarakan pandangannya sendiri. Namun bagi hamba semua pandangan itu adalah pandangan peribadi beliau, belum tentu betul dan sesuai untuk orang lain. 

Walau apapun, sekadar nak baca mengisi masa lapang - bolehlaaaah.


Nota: Buku ini dipinjam daripada perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Sungai Buloh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TRAGEDI LIMAU PAHIT

  Tragedi Limau Pahit adalah tulisan pertama hamba yang tersiar dalam majalah Ujang keluaran 1 November 1996. Zaman ini hamba menulis tangan...