Sabtu, 5 Jun 2021

KOLEKSI TOK TEH VOL 1 - Leen Mafia


 

Tok Teh adalah antara karya Leen Mafia yang mendapat tempat di hati peminat kartun satu masa dahulu. Kartunnya comel-comel sepertimana tuannya juga. Leen atau Noorhazalen Saad antara kartunis yang mempunyai tahap pendidikan yang agak baik ketika itu. Para kartunis tentunya bangga kerana dalam kalangan mereka telah ada yang mempunyai pendidikan tertinggi sehingga ke peringkat PhD. Selain Leen, kartunis lain (yang hamba tahu) telah mempunyai PhD adalah Prof Dr Mulitadi Mahmood (ini paling awal) serta kartunis Jon Suraya. Harap mereka ini adapat menggunakan ilmu mereka untuk menaikkan kembali industri kartun tanahair.

Tok Teh adalah siri yang pernah tersiar dalam majalah Ujang. Kompilasi ini menjadi kompilasi yang awal yang sepatutnya akan diikuti oleh sambungannya. Namun sayangnya kompilasi ini tiada sambungannya. Kisahnya hanya berakhir pada volume ini pada siri yang ke-12. Sedangkan siri ke 12 meninggalkan persoalan yang amat mendebarkan apabila watak Leen yang masih kecil dihampiri oleh seorang kutu jalanan yang mempunyai niat yang tidak baik.

Siri Tok Teh adalah kisah kasing sayang seorang anak perempuan terhadap datuk dan neneknya. Lantaran mempunyai keluarga yang besar, beliau merasakan dirinya bagai tidak dipedulikan. Segala yang dibuat ada sahaja salahnya. Episodnya memulakan debaran apabila seorang anak kecil melarikan diri dari rumahnya di Sungai Koyan bagi mencari rumah neneknya di Bagai serai, Perak. Semenjak beliau keluar rumah dari tengah amalam, Leen Mafia telah berjaya menimbulkan perasaan suspen pembaca apabila watak berkenaan sentiasa sahaja ada cabaran yang perlu dihadapi. Cabaran ini boleh dianggap besar memandangkan watak utamanya hanya sekitar lima ke enam tahun usianya. Beliau lepas dari rumah, membawa ke Raub sehinggalah ke Kuala Lumpur. Hamba sudah tidak ingat lagi akan kesudahan ceritanya yang lengkap. Kompilasi ini pula tidak lengkap dan sambungannya tidak diterbitkan.

Apapun komik yang berharga RM3.50 ini telah mampu dijual semula hari ini hingga mencecah RM70!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

AKU, KAU & BOLA - LIGA SUPER

  Komik ini tebal sungguh dan amat berpuas hati membacanya. Segala-galanya adalah kissah yang berkaitan dengan bola sepak. Walaupun mengguna...