Selasa, 8 Februari 2022

MY DRAWING PLANET - Tan Thiam


 
Nama pelukis Tan Thiam mungkin kurang dikenali di persada kartun negara. Secara tidak sengaja hamba terjumpa akan posting beliau di FB yang menyiarkan karya-karya yang amat menarik perhatian. Daripada asalnya satu, satu kartunnya ditunjukkan di FB, beliau akhirnya menghasilkan sebuah komik sendiri. Tan Thiam ini sebenarnya orang lama, tetapi bagai 'menyembunyikan' dirinya dari persada komik. Tapi orang kampung hamba pun ada kata better late than never, kemunculan komik ini diharapkan dapat memeriahkan kembali arena komik tanah air. Komik ini tidak ada dijual di mana-mana kedai. Jadi anda perlu cari di FB Tan Thiam untuk mendapatkannya.

Komik ini dicetak dengan menggunakan kertas berkualiti dan berwarna di setiap mukasurat. Ia menggabungkan komik dan koleksi ilustrasi oleh Tan Thiam. Lukisan Tan Thiam mempunyai pengarung Hong Kong atau manhwa yang kuat. Ia adalah lukisan pertarungan gaya komik cina sekitar era 90an. Komik beliau ada yang bernada serius dan ada yang membawa pendekatan jenaka. Namun secara perbandingan, hamba melihat kekuatan idea Tan adalah lebih kepada kartun dan jenaka. Melalui komik Asingkan Diri, Tan mempersembahkan jenaka bumi akan diserang oleh makhluk asing yang akhirnya kecundang dengan Civid-19. Komik ini lebih menampakkan ciri kartun berbanding komik sebelumnya iaitu Pembasmian Mutlak yang lebih serius.

Koleksi ilustrasi yang ditampilkan hamba lihat telah banyak dipaparkan sebelum ini di laman FB. Tetapi menyimpan salinan keras di dalam majalah ini adalah lebih baik dan mudah untuk dijadikan rujukan apabila melukis sesuatu yang sepertinya.

Komik Tan Thiam ini hamba percaya dihasilkan dalam jumlah yang terhad. Tidak rugi memiliki komik ini terutama untuk dijadikan sebagai rujukan lukisan gaya manhwa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KITAB TAMADUN ROM - Hafizul Adnen

  Tebal sungguh buku ini. Berminggu juga hamba ambil masa nak menyudahkannya. Hafizul Adnen menghidangkan kepada pembaca perkara yang jarang...