Ahad, 8 Januari 2023

ARSENE LUPIN VS HERLOCK SHOLMES - Maurice Leblanc


 

Ya, jangan betulkan mata anda - memang sengaja ditulis Herlock Sholmes dan bukannya Sherlock Holmes! Walaupun begitu penulis memang memaksudkan Sherlock Holmes, watak detektif Inggeris rekaan Sir Arthur Conan Doyle. Watak Sherlock Holmes pernah muncul buat pertama kalinya dalam The Extraordinary Adventures Of Arsene Lupin, Gentleman Burglar dalam bab Sherlock Holmes Tiba Terlalu Lewat. Sir Arthur tidak bersetuju watak Sherlock Holmes digunakan oleh Leblanc tanpa izin dan bersedia untuk mengambil tindakan undang-undang. Kerana itu dalam novel ini Leblanc menggunakan nama Herlock Sholmes yang bunyinya hampir mirip dengan yang asal. Begitu juga dengan nama watak pembantu Sherlock - Dr. Watson yang ditukar kepada Wilson. Watak Shelock Holmes telah berusia lebih 100 tahun dan kini ia telah menjadi domain awam. Justeru tiada masalah sekiranya anda hendak menggunakan nama Sherlock Holmes di dalam karya anda. Mungkin saya boleh buat karangan - Sherlock Holmes Dan Misteri Kampung Petaseh, Jelebu!

Herlock Sholmes (HS) terkenal kerana kebijakannya menjalankan penyiasatan. Arsene Lupin (AL) juga terkenal kerana kelicikannya sebagai seorang pencuri. Justeru pertembungan keduanya akan menjadikan sesuatu yang hebat. Keduanya mahu mempertahankan reputasi masing-masing. Dalam hal ini Maurice Leblanc terpaksa menggunakan kemahirannya untuk memastikan kedua-dua watak ini mendapat 'keadilan' masing-masing mengikut kehebatan prestasi mereka. 

Dalam buku ini mereka bertembung sebanyak dua kali. kali pertama adalah dalam kes pencurian sebutir permata biru dan kali kedua dalam kes kecurian pelita yahudi. Berbeza dengan buku pertama, dalam karya ini Leblanc lebih banyak tertumpu kepada watak HS dan penceritaan juga banyak dilihat daripada sudut HS sendiri. Bagi yang pernah membaca tulisan Sir Arthur tentunya dapat melihat perbezaan cara berfikir watak detektif Inggeris ini apabila ia ditulis oleh Leblanc. Di tangan Leblanc hamba melihat HS tidaklah begitu hebat. Sama ada Leblanc tidak mampu menulis watak ini seiring dengan kehebatan penulis asalnya ataupun beliau memang sengaja tidak mahu begitu memperlihatkan kehebatan HS atas faktor perbezaan negara, walLahu aalam.

Justeru corak penulisan Leblanc di dalam buku ini tidak menampakkan AL sebagai watak utama tetapi lebih kepada watak kedua. Lebih banyak HS ditonjolkan sama ada dari segi cara beliau menyiasat ataupun berfikir. Dalam hal buku ini juga watak Wilson juga dilihat tidak sehebat Dr Watson, lebih banyak menyampuk seolah menunjuk pandai, penonjolan watak yang kurang, tidak kelihatan penting untuk membantu HS dan boleh pula cedera sehingga patah tangannya!

Dalam kisah yang pertama HS telah berjaya memberkas AL. Tetapi kerana beliau meninggalkan AL kemudiannya kepada Ganimard, membolehkan AL melepaskan diri. Bahkan selepas itu AL sempat menggucapkan selamat jalan kepada HS yang akan kembali ke England lantas membuatkan HS seperti mengalami kekalahan di tangan Lupin.

Dalam kes yang kedua walaupun HS menganggap AL sebagai dalang kecurian pelita yahudi, namun kali ini Leblanc seolah menampilkan AL sebagai seorang detektif yang membantu menyelesaikan kehilangan tersebut. Kehadiran HS dilihat tambah merumitkan keadaan memandangkan kes berkenaan mudah sahaja untuk diselesaikan mengikut cara AL.


Cubalah pula anda baca KENITRA - Pelajar Budiman!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...