Sabtu, 25 Februari 2023

PI MAI PI MAI TANG TU - Imuda


 

Hamba membeli secara terus komik ini daripada pelukisnya sendiri di atas talian. Jadi dapatlah autograf brader Imuda aka Budin di dalamnya. Ini adalah komik edisi ekslusif 40 tahun (1983-2023) siri komedi Pi Mai Pi Mai tang Tu. Sebelum ini komik dengan tajuk yang sama telah pernah muncul di pasaran. Hamba tidak tahu sama ada edisi yang sebelum ini adalah sama dengan yang sekarang kerana hamba tidak pernah menatapnya. Berkemungkinan juga isinya sama dengan yang lama tetapi diberi kulit yang baharu serta beberapa penambahan.

Komik yang dipaparkan sebenarnya juga adalah kompilasi kartun dengan tajuk yang sama yang pernah tersiar di akhbar pada akhir 90an sehinggalah awal millennium baharu. Kerana itu jangan hairan jika Imuda mengungkapkan bahawa sepinggan nasi berlauk yang berharga RM6 dikira mahal. Kerana di era itu nasi ayam boleh didapati dengan harga RM2.50! Tidak terhad kepada jenaka yang berkait dengan penduduk flat Seri Wangi, terdapat juga kartun yang berdasarkan watak di dalam siri 2+1. Ada juga satu kartun Imuda yang memperlihatkan watak Ravi menukar plat motornya daripada WGR kepada MGR dipersembahkan sebanyak dua kali tetapi dengan lukisan yang berbeza.

Komik ini turut menyelitkan kisah Hero Seri Wangi yang telah hamba ulas sebelum ini.



Jangan pernah rasa ragu untuk membaca KENITRA!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...